Tuesday, March 10, 2015

trip redah | #4: dugaan di pagi yang indah

Cerita bersambung dari trip redah | #3: selamat tiba.....

Amaran: Entry ini super panjang sebab banyak gambor nak share walaupun tak cun. Bertabahlah tunggu page loading...

Pagi, around 5.00 am kami semua bangun. Dalam mata duk kelat tu, gigih tunaikan apa yang patut, pakai apa yang perlu, tanpa mandi kitorang turun. Masa tengah nak tutup pintu rumah, makcik owner rumah jenguk kat pintu. Dengan bahasa ayam itik lagi di pagi hari, dia suruh kitorang tunggu. Tak lama kitorang menunggu bila pakcik keluar sambil sarung baju. Komunikasi masih dengan bahasa ayam itik, kami follow pakcik tu ke jeti. Ingatkan kami akan naik boat pakcik tu, tapi pakcik tu pass kat kawan dia. 

Dugaan kami yang pertama pagi tu, boat yang patut bawak kitorang tak dapat dihidupkan enjinnya. Lama jugak kitorang menunggu. Masa tu dah ada boat lain yang dah bergerak pergi, dalam hati risau jugak kot2 tak sempat mengejar sunrise. Bila ada sorang lagi pakcik boat datang ke jeti tu, pakcik owner rumah panggil pakcik boat#2. Dengan pakcik boat#1 gigih cuba hidupkan boat beliau, pakcik owner rumah suruh kitorang ke boat#2. Masa tu kitorang dah diberitahu harga adalah THB 450 untuk tempoh lebih kurang sejam setengah. Harga yang sama aku baca kat internet.


Patutnya yang belah kanan tu boat yang bawak kitorang, tapi takdir menentukan boat belah kiri milik pakcik boat#2 yang melayan kerenah kitorang. 

Talay Noi juga dikenali sebagai Thale Noi adalah tasik air tawar yang diwartakan sebagai tapak ramsar yang pertama di Thailand. Tasik ini menjadi tumpuan burung2 dan unggas sewaktu musim penghijrahan selain dari red lotus. Best time to visit adalah di antara December to April.


Tasik ni luas umpama lautan. Dan jugak ada banyak pulau2 kecik macam ni. 

Dah lebih setengah jam berboat, kitorang dah rengsa sebab langsung tak nampak pun kemunculan red lotus. Yang kitorang nampak cuma burung2 yang berterbangan diganggu bunyi boat. 


Bila pakcik boat perlahankan boat kat sini, aku kecewa. Kecewa sebab tak seperti yang aku gambarkan dan harapkan. Second stop pun lebih kurang ni jugak. Aku frust, terus simpan kamera. Langsung tak bernafsu nak ambik gambar. Pakcik boat cuma senyum dan angguk bila aku mintak bawak ke tempat lotus yang lebih banyak. Entah faham entah tidak, pasrah dalam terpaksa.


Bila tengok awan tebal macam ni, aku fikir mesti takde rezeki nak catch sunrise yang cun.


Masa ambik gambar ni, aku tak perasan pun kehadiran pakcik dalam gambar tu. Bila aku belek gambar2 lain, takde pulak bayang pakcik tu. Padahal dalam masa seminit berkeping2 gambar yang ada. Pelik jugak ke mana pakcik tu menghilang dalam waktu yang singkat.


Ingat tak aku ada citer, kawasan tasik ni ada banyak pulau2 kecik. Kalau pulau yang besar sikit tu, mesti ada rumah sebijik dan kebun, siap berpagar lagi. Bahagia betul hidup.


Rumah ni pulak memang sengaja dibina dan dibiarkan tak berpenghuni. Sebab apa aku dah lupa. Rumah ni pun ketara nampak rosak di sana sini. 


Pakcik boat bawak kami ke sini. Terubat kecewa bila tengok sunrise yang terang bercahaya ni.


Another beautiful moment captured. 

Lama kitorang kat situ. Pakcik boat pulak macam faham2 je. Kang lepas dua tiga minit, dia ke depan. Pastu jap lagi ke depan lagi. Puas hatilah dengan sunrise pagi ni, terubat kecewa tak boleh layan sunset petang semalam.


Selain burung dan unggas, water buffalo pun banyak. Tak boleh nak mendekat sebab paras air yang cetek. 


Matahari makin tinggi. Kalau korang nampak macam jambatan kat belakang tu, itu driveway. Selain naik boat, korang boleh je naik motor atau basikal nak gi layan sunrise atau sunset. Cuma pergerakan tu terhad.

Dari situ pakcik boat bawak kitorang ke haluan lain. Masa ni hati dah berbunga2 sebab dah fikir mesti pakcik boat nak bawak pergi tempat teratai bunga indah. Lebih2 lagi bila berselisih dengan boat lain dan ada antaranya siap petik teratai lagi. 


Jalanraya untuk boat.


Tapi bila sampai kat sini, hampa dan kecewa yang amat. Dan2 aku salahkan dorang2 yang petik lotus, tu sebab populasi lotus makin pupus. Macam2 pepatah, peribahasa, tak kurang madah berhelah dan lagu aku duk bebel. Frust punya pasal. Orang frust memang cenggitu. Emo terlebih, haha.

Dah habis kat situ, pakcik boat bawak kitorang balik. Kamera aku simpan siap2, takde mood dah nak capture pape. Just layan je bila tengok burung2 berterbangan bila boat mendekat. Sempat jugak merangka plan nak ke Udon Thani, frust dengan Talay Noi punya pasal. Dalam melayan perasaan tu, boat makin perlahan. Dari jauh aku nampak sesuatu. 


Tetiba hilang rajuk kat pakcik boat. Terus terbang angan2 nak ke Udon Thani. 


Hati berbunga2 bila dah nampak ni depan mata. Walaupun tak sebanyak mana, tapi cukup membuatkan sengih sampai ke telinga. Save the best for the last katanya. Teratai layu di tasik madu dah bertukar menjadi teratai bunga indah.


Close-up.


Berdua lebih baik.

Kawasan ni dekat je dengan floating chalet. Sedikit kesal sebab petang semalam langsung terlupa nak tanya pasal bilik kat floating chalet tu. Mungkin ada trip meripit, who knows. Dari situ, aku request dekat pakcik boat suruh ke sebelah kanan. Dari jauh nampak macam banyak, tapi bila dah dekat rupa2nya tempat yang sebelum tu lagi banyak.

Dah puas, baru pakcik boat bawak kitorang balik ke jeti. Masa kami nak balik ni, ada few boats yang penuh dengan penumpang baru nak mulakan boat tour dorang. Lepas bayar tambang boat, kitorang ushar bilik pameran. Ada banyak gambar yang dipamerkan, tapi tak jumpa poskad. 

Kami kemudiannya ke Pink Cafe, balas dendam sebab semalam kami tak sempat nak uji rasa. Kafe baru bukak masa kitorang sampai, pekerja tengah vacuum floor masa kitorang melangkah masuk. Ragu2 jugak nak duduk, tapi staff kafe dengan ramah welcome us in. Lepas order kat kaunter, masing2 ambik peluang browse suasana dalam kafe. Small yet attractive. 


Waffle for me.

Lepas cik perut dah kenyang, kami balik ke rumah penginapan. Both mata dan perut dijamu yang indah dan enak pagi ni, puas hati. Sayang sekali, kitorang tak berkesempatan nak tour kawasan kampung ni. Kami harus kembali ke pekan Hatyai sebelum lewat petang.   


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...