Saturday, May 13, 2017

trip santai | dari solo ke jogja

Pertengahan Januari lepas, aku ke Solo dan Jogja lagi. Trip kali ni lebih kepada menunaikan janji dengan colleague aku. Dah lama dia mintak aku arrangekan trip, tapi ada je halangan. Kebetulan masa AirAsia bukak balik route ke Solo, aku sempat grab tiket promo. My colleague bertiga dengan his wife and daughter plus me. 

Our flight scheduled at 1250 and about 1030, I took Uber to KLIA2. Aku meet up dengan dorang kat Food Court, sempat brunch before boarding. Flight dari KL was smooth, sempat aku sembang dengan makcik sebelah seat aku. Tapi debaran di hati bermula bila dah memasuki ruang udara Indonesia. Cuaca tak bersahabat, hujan turun dengan lebatnya. Sewaktu menghampiri Bandara Adisumarmo, pilot buat announcement yang pesawat kena hold due to bad visibility. 

More less 20 minutes later pilot announced tower dah bagi clearance. Aku dah dengar bunyi fowler flap, landing gear dah retract and aircraft dah ready nak land. Aku rasa sikit lagi landing gear nak touchdown dah bila pilot overshoot. Pilot later announced bad visibility and have to wait. Almost half an hour jugak aircraft fly holding sehinggalah dapat clearance to land. This time memang betul2 landed, bukan cubaan lagi dah.  


Keluar je dari aerobridge, kitorang disambut dengan meriah. Later baru aku perasan bahawa flight hari ni adalah first flight back to Solo.

Dah settle immigration dan customs, keluar je nampak ada orang pegang nama aku. Kat luar masih hujan, Nico suruh kitorang tunggu depan arrival sementara dia pegi ambik kereta. Dari Solo kami terus dibawa ke Jogja, hujan yang masih turun menyebabkan perjalanan kami sedikit perlahan. Aku mintak Nico singgah di Masjid An Nurumi dalam perjalanan ke pusat kota.


Inilah bahagian dalam masjid ni, ruang solat wanita di belakang penghadang kayu tu aje. Dalam entry tahun lepas aku tak ambik gambar dalam masjid. Ini dari pintu masuk belah tempat wudhu'.


Masjid An Nurumi dari pintu depan. Pintu lagi satu bersambung terus dengan tempat wudhu' dan toilet, belah kanan dalam gambar ni. 

Lepas solat kami mintak Nico bawak kami makan. Dah lewat petang, perut pun dah berdondang sayang. Masa Nico berhenti depan restoran, aku risau jugak takut harganya mahal. Tapi belasah ajelah. Deko dalam restoran agak mewah dan layanan superb.


Sementara tunggu pesanan kitorang sampai, sempat aku belek cokelat pelbagai guna yang cantik tersusun atas rak tepi tangga. Kalau rasa susah sangat nak move on, boleh cuba cokelat cepat move on.


Restoran Handayani, makanan not bad, harga jauh tersasar dari jangkaan. Ingatkan mahal tapi reasonable.

Lepas makan kami minta terus dihantar ke hotel. Untuk malam ini, aku dah booking bilik kat Hotel Larashati. Lepas check in, aku bawak dorang keluar jalan2 kat Jalan Malioboro. Jalan kaki aje pun. Ada perubahan depan Malioboro Mall, dah clear dan ada bangku untuk duduk2. Aku terlupa nak ambik gambar.

Kami tak beli pape pun, just jalan2 tengok barang jualan kat kaki lima dan tengok street performance. Lupa, aku sempat beli polo t-shirt dekat Ramayana Deparment Store untuk pakai keje. Sebelum balik, aku singgah beli simkad. 

End of day 1.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...