Thursday, May 25, 2017

trip santai | gunung kidul

Entry ini sambungan dari trip santai | dari candi ke hutan pinus.

Dari hutan pinus, perjalanan ke Gunung Kidul sudah semakin hampir. Kami akan terus ke rumah Pak Mur, penginapan kami untuk malam ini. Saja aku bawak dorang merasai suasana kampung di kaki Gunung Api Purba. Aku dah whatsApp Pak Mur, katanya aku boleh terus datang je.

Sewaktu melewati jalan di lereng bukit ni, aku sempat mintak Nico berhenti sekejap untuk snap dari dalam kereta.

Alamat yang Pak Mur bagi terlalu general, takde nombor rumah mahupun nama jalan. Bila masuk je kawasan perkampungan, aku suruh Nico drive perlahan2 sambil aku cuba recall balik memori lama. Pertama kali aku ke sini hujung tahun 2012 dan Januari 2017 baru aku datang balik. Kami hampir terlajak bila aku perasan rumah Pak Mur di sebelah kiri. Elok Nico berhentikan kereta, aku turun dan terus bagi salam.

Setelah bertanya khabar dan berkenalan dengan ahli rombongan macamlah ramai sangat, Pak Mur suruh kitorang letak barang kat bilik. Dah banyak perubahan homestay Pak Mur sejak dari aku datang dulu. Kat atas tempat bilik tetamu dah ada bilik air, so kami tak perlu guna bilik air kat bawah lagi. Lebih privacy for both. Memandangkan dah masuk waktu, kami bersolat dulu sebelum keluar lunch. Elok aku keluar lepas solat, Sabrina panggil aku suruh cepat, ada kuih best katanya.

Kuih tak tahu nama, kalau ditengok pada rupa parasnya memang takde selera. Tapi bila dah masuk mulut, tak boleh nak berhenti pulak. Tambah2 bila ada teh O panas. Bila dah tinggal sikit baru teringat nak ambik gambar.

Homestay Pak Mur. Kalau dilihat dari luar tak banyak yang berubah. Mujur aku masih ingat design rumah ni, lagipun warna rumahnya tetap sama.

Kami lunch kat kedai makan tak jauh dari rumah Pak Mur. Lokasinya tepi sawah. Walaupun kitorang makan kat bahagian dalam, tapi sesekali angin dari sawah bertiup masuk. Masakan kampung yang sedap dan ada orang addicted dengan tahu bacem. Kami siap masuk dapur dan ibu owner kedai dengan ramah dan baik hati tunjukkan kami cara2 nak masak tahu bacem. Lepas lunch kami ke Embung Nglanggeran.

Embung Nglanggeran merupakan danau buatan yang dibina di atas bukit hasil kerjasama antara pemerintah dan penduduk tempatan. Aku masih ingat masa aku ke Gunung Api Purba tahun 2012, dari puncak gunung boleh nampak dengan jelas ada construction kat atas sebuah bukit. Rupa2nya inilah hasil dari construction tersebut.

Banyak pondok tempat berteduh disediakan kat sekitar kawasan ni. Kitorang ke sini lepas makan, bila dibelai dengan angin memang mengantuk giler. Sikit lagi aku nak baring.

Dari atas bukit ni boleh nampak macam2. Kata orang, kalau datang waktu sunrise atau sunset, view lebih menawan.

Bila dah tak mampu nak menahan ngantuk, kami balik dan aku purposely mintak Nico pusing2 kampung. Nak pegi hiking ke air terjun, dorang tak larat. So, kami balik ke homestay dan berehat sementara tunggu nak keluar petang karang. Petang tu hujan turun dan aku cuma mampu berdoa agar hujan berhenti sebelum kami keluar. Hampir jam 5 petang baru kitorang keluar. Pasrah je kalau hujan turun lagi dan petang ni aku bawak dorang tengok bintang.

Masih awal, jadi kami singgah minum dan makan jagung bakar di sebuah kedai makan sambil menunggu sunset.

Hanya ini je yang ada sebelum semuanya bertukar warna menjadi gelap gelita.

Bukit Bintang yang bercahaya di malam hari. Tapi bintangnya di bawah, bukan di atas.

Deretan kedai di lereng bukit. Dekat sini juga ada musholla untuk kemudahan pengunjung.

Usai melihat bintang2 bertaburan di bawah sana, kami pulang ke homestay. Kami mintak Nico datang jemput jam 10 pagi esok. Pak Mur dah sediakan makan malam kami. Licin kami kerjakan, yang membuatkan aku terkenang2 adalah sambal cilinya, sedap! Lepas makan, kami lepak depan tv dan kemudiannya seorang demi seorang mengundurkan diri.