Wednesday, May 31, 2017

trip santai | dari desa nglanggeran ke pantai timang & wediombo

Entry ini sambungan dari trip santai | gunung kidul.

Bangun untuk Subuh pagi tu, aku sambung berselimut. Sejuk2 cenggini memang seronok bermalas-malasan atas katil. Walaupun pagi ni kitorang akan keluar lewat, tapi semalam aku dah janji dengan Sabrina nak keluar lepak kat sawah padi. Kami dihidang dengan heavy breakfast pagi tu. Aku siap turun bawah pegi mintak sambal cili semalam yang sedap tu.

Lepas breakfast kitorang lepak depan tv, kat luar hujan rintik2. Berbelah bagi jugak sama ada nak keluar meredah gerimis ataupun tak. Tapi bila matahari dah start keluar, gerimis pun mula menghilang. Apa lagi, cepat2 aku bersiap ambik kamera dan kami berdua keluar. Kitorang saja bagi peluang pengantin lama bercinta kat rumah, hikhik.

Gunung Api Purba kat belakang tu masih lagi berselimut kabus. Seronok duk sini sebab sejuk, terutamanya di awal pagi dan malam.

Keluar dari rumah kitorang ke kanan, sebab aku rasa macam laluan tu belah kanan. Sekali dah jauh kitorang berjalan tak jumpa jugak. Silap laluan rupanya dan kami patah balik. Laluan yang ni baru membawak kami ke laluan yang betul.

Bukan nak ke mana pun, cuma nak melepak kat tengah sawah ni aje. Kami melepak atas batu besar tu sambil bercerita macam2.

Cantik teres padi ni. Bila ada orang lalu, kami menyapa mesra dari atas batu tempat lepak.

Suasana yang tenang dan damai membuatkan kitorang tak bosan. Tak sedar pun masa berlalu dan kitorang kena balik bersiap.

Last, dari jalan sebelum balik ke homestay. Lepas selekoh ni, terasa seksa nak naik bukit. Masa datang tadi kemain laju sebab turun bukit.

Balik ke homestay, tak buang masa dah terus bersiap. Pagi ni kami akan tinggalkan Desa Nglanggeran dan meneruskan perjalan kitorang yang masih berbaki 2 hari. Entah bila boleh ke sini lagi. Masa kitorang turun, Nico dah sampai dan lepas loading barang dalam kereta, we bid goodbye. Kalau ada sesiapa yang berminat nak merasai suasana kampung sewaktu berkunjung ke Jogja, bolehlah contact Pak Mur.

Desa Nglanggeran kami tinggalkan dan tujuan kami seterusnya adalah Pantai Timang. Macam biasa, kitorang berhenti kat rumah pemilik lobster to place order for our lunch. Harga masih sama seperti tahun lepas.

Ni lobster yang besar, tapi kami ambik yang saiz sedang.

Dalam kunjungan kali pertama ke Pantai Timang tahun lepas, ada aku nyatakan betapa seksanya kami bila terpaksa menaiki ojek dari pos ojek ke pantai. Seolah2 nak luruh segala tulang temulang kami. Memandangkan kali ni aku bawak warga emas, takkan aku nak bawak dorang naik ojek jugak. Harus ada yang kena sumpah seranah kang. Mujur dengan Javanesia, kitorang boleh by pass ojek. Nico bawak kami terus ke pantai dengan kereta. Sebenarnya boleh je lalu dengan kereta, tapi biasalah...

Cuaca pagi ni tak bersahabat, selain dari mendung kelabu, ombak juga kelihatan lebih ganas. Aku perasan dorang buat gondola baru sebelah sini.

Nak berdiri tepi tebing pun aku takde keberanian bila tengok ombak yang menghempas.

Ada orang tu kononnya nak naik gondola ni. Tapi bila dah sampai, tengok ombak terus back off.

Bila cuaca kelabu, semua benda nampak kelabu. Kalau cuaca cantik, memang menarik view ni semua.

Masa kami nak balik hujan turun, boleh tahan jugak lebatnya. Kebetulan masa hujan turun Nico belum sampai ke tempat parking dan kami tumpang berteduh kat pondok tepi parking area. Bila hujan dah reda baru kami ke kereta. Dalam perjalanan balik, kitorang singgah di masjid kat tepi tu dan lepas solat baru kami ke rumah owner lobster untuk lunch.

Our lunch. This time ada tambahan ikan bakar yang yummy.

My all time favorite padahal baru 2 kali makan kat sini. Rasa masakannya tetap sama, tak berubah dari apa yang aku makan 6 bulan lepas.

Perut dah kenyang, mata pun makin memberat. Lebih2 lagi dengan cuaca yang memang best untuk menidurkan diri. Nico suggest nak bawak kami ke Pantai Wediombo, aku memang suka lebih2 lagi bila takde bantahan dari ahli kumpulan. Dari tempat parking nak ke pantai, kitorang kena turun tangga batu yang boleh tahan tingginya. Dah sampai bawah, disambut pulak dengan gerai jualan. Kat sini ada kedai jual barang2 surfing dan jugak iklan surfing lesson.

Pantai Wediombo diapit dengan bukit hijau di kiri dan kanan.

Kat sebelah kiri ni lebih banyak batu dan agak berisiko untuk berenang. Ombak di sini dikatakan sesuai untuk surfing.

Kami kat sini tak lama, lepas ambik gambar terus kitorang balik. Sebelum keluar dari pintu gerbang, kitorang sempat berhenti tepi jalan ambik gambar penduduk tengah tuai padi. Meriah bersembang dengan dorang sebelum aku mintak diri. Dari sini kami terus menuju ke Pacitan dan malam ni kitorang akan bermalam di sana. Memandangkan Nico tak pernah ke mari, bantuan google maps amatlah diperlukan. Cuak jugak bila dah hujung2 tu laluan kitorang merupakan jalan sunyi, sempit dan berbukit bukau yang bisa menggugurkan jantung. Tambahan pulak dah remang senja, lagi ler memacam aku duk fikir.

Untuk malam ketiga ni, kitorang guna konsep aci redah dan aku tak booking sebarang penginapan sebab tak sure kat mana kitorang akan berada. Bila dah menghampiri kawasan pantai, ada banyak penginapan dan kami disapa seorang bapak. Dia bawak kami ke tepi pantai, tempat penginapan beliau. Dah tengok bilik, kami tolak sebab aku rasa tak selesa. Lebih2 lagi dengan bunyi ombak yang cukup kuat, seriau! Kitorang naik balik ke atas dan akhirnya settled kat hotel tepi bukit.

Malam tu kami melepak kat luar, bersembang dengan pemilik hotel. Sebenarnya kitorang tunggu adiknya hantarkan kopi, tapi sampai sudah takde. Bila Nico dan MrL balik dari kedai, kitorang sambung lepak sambil makan biskut. Bila dah tak daya nak tahan ngantuk baru kitorang masuk tidur.

End of day 3.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...