Thursday, January 26, 2017

misi menawan kinabalu | jumpa lagi, kk



Lepas Subuh pagi tu, aku sambung berselimut. Lagipun hari ni takde plan dah, cuma tunggu time nak check out dan ke airport. Kat luar riuh bunyi sambutan Hari Kemerdekaan yang tengah berlangsung. Dah bosan berselimut, aku bangun dan join dorang mengintai perbarisan dari balkoni. Masa ni dah nak habis dah.


Lokasi sambutan hari kemerdekaan peringkat negeri Sabah dari balkoni. Dah almost clear, maklumlah matahari dah tinggi.

Flight Nani yang paling awal antara kitorang, kami yang lain2 flight petang. Agak2 cukup masa untuk brunch dan Nani nak ke airport, baru kitorang turun cari makanan. Barang Nani dah siap2 bawak, tak perlulah nak naik turun lagi lepas makan karang. Pagi tadi aku dengan Dayah dah download application uber, pakcik driver semalam suggest guna uber sebab lagi murah compare to taxi katanya.

Kitorang agak silap perhitungan rupanya. Kedai makan yang dibukak penuh dengan orang yang baru settle dengan perbarisan. Ada kedai tu dah dibooking pulak. Dapat jugak kitorang menyelit masuk ke satu restoran ni. Sambil2 menunggu makanan sampai, sempatlah kitorang guna wifi.

Dah settle makan, cari uber untuk hantar Nani ke airport. Kitorang singgah beli air dan jajan, kemudiannya balik ke apartment. Sementara nak tunggu masa untuk check out, kitorang melepak rehatkan kaki yang dah pegal2. Jalan pun dah tak betul. Lepas check out, search uber and off we go to the airport. Kami berlima, so kitorang ambik 2 uber. Patutnya boleh search UberXL untuk mpv, ni kitorang search UberX instead. First timer, memang cenggitu. 

Since our flight lambat lagi, kitorang pergi makan dulu kat Kopitiam. Lepak2 sambil guna mesin urut kaki just for killing time. About time to boarding, aku tinggalkan dorang. Flight kitorang tak sama. Masa kat kaunter check in, aku terserempak dengan uncle and auntie masa naik Kinabalu. Surprisingly, dorang memang tengah carik aku sebab gambar yang dorang nak ada dalam kamera aku. Dan kitorang takde exchange contact number masa kat Kinabalu. Coincidentally we are on the same flight! Cantik betul aturan Allah.

Flight aku petang tu delayed lagi. Padahal tengah hari tadi dah dapat text bagitau flight re-schedule. Bosan asyik baca novel, aku layan bersembang dengan the brothers yang duk sebelah aku. And another Indonesian guy join in, he has connecting flight to Jakarta. Lucky for him as both of his flight with the same operator. 

   
Before we left petang tu. Aku conquer satu row sengsorang.


Kesukaan aku bila naik flight. Duk tepi tingkap and enjoy the view.


Wingtip and clouds.




Aku suka awan ni, cantik sangat! Macam buih.


Hamparan awan di angkasa. Last pic yang aku berjaya capture.

Kononnya aku nak capture sunset, view yang very hard to get while flying. Aku dah standby dengan kamera dah. Sekali one of the brothers yang layan aku bersembang masa kat boarding tadi duduk sebelah aku lepas keluar dari tandas. Yang ni talkative and friendly compared to his brother. Macam2 dia ajak aku bersembang, sampai aircraft dah touchdown baru dia pindah balik ke seat asal. Musnah harapan nak capture view cantik kat luar sana, hanya mampu jeling2 gitu je masa layan dia bersembang. However, he is a very nice guy. A lot of sharing and he kind of knowledgeable guy.

Masa on the way nak collect luggage, terserempak lagi dengan couple Kinabalu. Aku sambung bersembang dengan dorang pulak dan kitorang berpisah lepas ambik luggage. Petang ni aku betul2 bersembang je, langsung tak terasa aku travel alone. Konon nak ambik free bas balik ke rumah. Sekali masa aku turun kat terminal bas bawah tu, bas yang aku nak naik baru je lepas. Sudahnya aku search uber lagi. Kalau aku ambik cab dari airport ke rumah will cost me around RM50, but uber cost me RM16. Jauh bezanya even the fare is not fixed, vary depends on the traffic jugak but still I can save more.

Maka, berakhirlah misi kami menawan Kinabalu. Alhamdulillah, kami berenam berjaya ke puncak walaupun aku jadi orang terakhir. Our trip ended 31st August 2016, baru hari ni settle menaip. I got few more last year punya trip to share sebelum aku bukak cerita trip ke Jogja Jogja lagi last week. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...