Friday, January 13, 2017

misi menawan kinabalu | melangkah turun



Aku ambik makanan dan join dorang kat table, masa ni orang tak ramai sangat. Ada yang dah turun dan ada yang baru sampai dari bawah. Masa makan lepak sekali dengan Jessica, semalam just hi hi bye bye je, hari ni baru ada chances bersembang. Disebabkan kami berenam pakai sedondon, baju team Malaysia fan run, jadi perhatianlah jugak. Siap ada mat saleh tu tanya kitorang ni baru balik dari Rio ke? The best part dorang ingat kitorang ni atlet sukan Olimpik! Naik Kinabalu pun semput akulah yang semput tu takde makna nak wakil negara segala. 

Lepas makan rehat kejap dan packing. Kalau tak silap kitorang kena check out before 10.30 am and we had ample time before check out. Konon nak turun cepat, by 10.00 am camtu, tapi nearly 10.30 am jugak baru settle segala urusan. Masa nak turun ni dah happy, takde stress macam masa nak naik ke puncak pagi tadi. Tapi kalau tak sampai puncak, mau stress jugak nak turun ni, haha.

Masa bergambar kat sini baru aku terasa ralat sebab terlupa nak bukak sweater bergambar dengan jersey ni masa kat puncak. Padahal masa kat atas tu takde lah sejuk sangat. Adakah ini petanda nak kena repeat lagi? Haish! Erk, kalau ada sesiapa yang nak ke Kinabalu via ferrata, sila ajak aku ye 😄.

Baru turun sampai kat kawasan berbatu2 tu, kaki aku cramp. Gagah aku heret kaki dan berhenti kejap kat pondok KM 5.5. Dayah bagi krim panas dan lepas urut sikit, sapu krim panas, aku slow2 turun bawah. Masa kat KM 5 kitorang back in group. 

Kitorang in group tak lama, masa kat KM 4.5 kami berpecah balik. Sebab masa ni kadang2 kena berhenti lama bagi laluan orang nak naik. Bila ada part yang sempit, kenalah ada give and take. Nani dengan Ita dah laju ke depan, aku dengan Kak Hana kat tengah2 dan Dayah dengan Nilly kat belakang. Dorang berdua tu sakit kaki, kalau tak sure aku paling belakang.


Trail dari Mesilau yang ditutup lepas gempa. Tak sure lah dorang akan bukak balik ke tidak trail ni.


Orkid putih yang cantik bunganya.

Seronoknya masa turun ni, bila berselisih dengan porter atau guide mesti ada update pasal group kitorang. Start masa nak turun dari Laban Rata lagi dorang panggil kitorang 'Team Malaysia'. Luckily all of us made it to the top, kalau tak malu jugak dilabel 'Team Malaysia'. So, masa on the way turun akan ada suara yang update, mostly ayat dorang hampir sama. '2 dah turun, sorang baru sampai, lagi 3 orang kat atas. Team Malaysia ni ada 6 orang semuanya.' Indirectly aku tahu Nani dengan Ita dah jauh ke depan.

Aku betul2 sakit lutut masa turun ni, nak elakkan dari jatuh terpeleok aku terus je berjalan turun, takde nak berhenti. Cuma bila sampai kat last km, aku berhenti minum dan makan kurma. Itupun sebab perut dah terasa pedih sangat, kelaparan sungguh. Elok last drop aku teguk, bunyi guruh kuat giler. Cepat2 aku bangun dan sambung berjalan, risau kalau2 hujan turun sebelum aku sempat sampai.


Bila melintasi Carson Fall ni, perut aku bergelora balik. Mana taknya, lepas ni dah takde kawasan landai atau menurun, kena daki anak tangga pulak!


Kabus ni tebal sungguh, langsung tak nampak building kat atas tu. 

Masa kat tangga ni aku biarkan je Kak Hana potong, I took my own sweet time. Lagipun penamat untuk keseksaan ini tak jauh dah, depan tu sikit je lagi. Masa tengah naik tangga ni dah boleh dengar orang bersembang kat atas tu.


Tersenyum dalam terseksa bila tengok tulisan 'Welcome Back' tu. Lebih2 lagi tulisan kat bawah tu 😄.

Lepas sign out kat kaunter, tengok jam and it's about 2.30 pm. Alhamdulillah, aku berjaya habiskan dalam waktu yang aku harapkan despite of kaki cramp awal2 tu dan jugak lutut aku dah longgar tercabut screw. 


Kasut aku bersih je walaupun kena hujan semalam dan pagi tadi laluan ke puncak agak becak dan basah. Erk, macam tak percaya je sampai puncak sebab kasut boleh tahan 'bersih'.

Masa berjalan keluar, aku cari Kak Hana dan tak lama tu Kak Hana panggil ajak naik van. Lepas confirm ID group number dengan driver, van dah penuh, terus gerak ke National Park. Nani, Ita dan Hannyrol lepak tunggu kitorang kat tempat kitorang gather semalam. Nani dah tolong ambikkan sijil semua orang. Aku dengan Kak Hana beli medal kat kaunter situ.

Asalnya kitorang nak tunggu semua sampai baru nak pergi makan. Tapi kitorang decided pergi makan sebelum Balsam Cafe tutup dan tapaukan untuk dorang. Hampa sungguh, takde pun kambing seperti yang digembur2 oleh mereka2 sebelum ni. Dorang sampai dalam pukul 4.00 dan kami ambik backpack yang kitorang tinggal kat kaunter and load into van. In fact, pakcik van dah lama sampai. Lepas load barang2, kitorang mintak izin pakcik van nak pergi bergambar sekejap.


Medal ni dah lah mahal bayar, seksa giler nak dapat. Apa pun memang berbaloi2.

Singgah mini market kat pekan Kundasang, beli air dan terus ke chalet. Dah dapat kunci, kami rehat je. Takde nak keluar dah malam tu. Chalet kitorang dekat je dengan Kiram Village. View lawa kot, tapi sebab penat masing2 langsung tak bernafsu nak keluar. Dah settle urusan, lepak tengok tv kejap dan akhirnya semua pengsan.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...