Monday, January 9, 2017

misi menawan kinabalu | antara impian dan realiti

Entry ini adalah sambungan dari misi menawan kinabalu | hari pertama yang mencabar.


Pukul 12 lebih dorang dah bangun dan bersiap, tapi aku masih lagi berselimut. Heater dah off long before that, padahal dorang kata heater dorang on 8.00 pm till midnight. Dorang dah settle baru aku keluar dari persembunyian, around 1.40 am aku bangun dan bersiap and had supper at 2.00 am. Nearly 3.00 am jugak baru kitorang start hiking.

Macam semalam, aku jauh tertinggal kat belakang. Awal2 tu aku nampak lagi kelibat Nilly depan aku, tapi tak lama lepas tu aku dah tak nampak sesiapa dah dari group kitorang. Francis yang jadi sweeper setia duk follow aku yang macam siput, lembab kot. Aku almost give up, dan ada masanya aku bergaduh dengan diri sendiri. Cuba untuk melawan rasa nak patah balik dan fight untuk terus ke puncak. 

Aku sampai kat Sayat- Sayat around 4.30 am camtu. Masa tick nama, cuma tinggal nama aku je lagi. Lepas Sayat-Sayat lagi psiko aku rasa. Nampak macam dekat, tapi jenuh nak sampai. Inilah yang porter dan guide selalu kata, dekat di mata jauh di kaki. Seksa weh! Lagi seksa bila dah nampak banyak lampu2 kat atas sana, tapi aku tak sampai2 lagi.


Twin peak yang dah patah separuh masa gempa tahun sebelumnya, dan matahari baru nak naik.


Puncak seringgit yang ditinggalkan. Kat sini aku terseksa lagi, ingatkan dari puncak seringgit ni dah dekat nak sampai, tapi nan hado. 

Bila cuaca dah start terang, makin ramai yang mula meninggalkan puncak dan kembali turun ke Laban Rata. Masa ni aku memang target nak cepat2 sampai puncak. Untung2 berselisih dengan dorang boleh bergambar sama2. Tapiii.... guide aku terlebih rajin pulak. Dia bawak aku ke tepi2 tempat takde orang pastu paksa aku pose macam2. Bila aku insist nak cepat2, dia boleh suruh aku relaks. Katanya dah tak jauh, takde apa nak dirisaukan. Hampeh betul.


Kat tempat dia paksa aku berdiri ni memang takde orang masa tu. Oh yes, am looking to the top of the mountain. 


Sekali tengok aku tak perasan lagi, kali kedua tengok baru aku perasan. Apa yang korang nampak?

Dek kerana laluan nak ke atas tu berliku dan crowded dengan orang nak naik dan turun, Francis our guide bawak aku lalu ikut laluan sebelah tepi. Cepat je dah sampai puncak dan masa sampai tu, Allah je yang tahu betapa bahagianya perasaan tu. Masa nak naik ke puncak ni aku berselisih dengan dorang yang dah nak turun. Kami janji nak jumpa kat bawah, nak bergambar sama2. Tapi aku suruh dorang terus turun in case aku terlambat, tak payah tunggu.

  
Finally! I've made it. Papan tanda baru selepas gempa. Punyalah seksa nak 'halau' satu group tu dari puncak ni. Macam dia sorang je yang nak bergambar, padahal berderet lagi yang menunggu turn.

Sempat aku bergambar dengan uncle dan auntie yang very nice masa kat puncak. Sebenarnya semalam lagi kitorang selalu berselisih, dan on the way tu sama2 buat keje giler. Kitorang pakat nyanyi ntah apa2 lagu, asal boleh je. Bila penat berhenti, pastu sambung balik. Kitorang terpisah lepas KM 4, sebab aku dengan Nilly gerak dulu dan dorang still berehat. 


Jangan tertipu dengan puncak seringgit tu, ye. Lepas puncak tu jauh lagi nak sampai ke puncak yang sebenar. 

Konon time turun aku nak cepat2 sebab nak kejar bergambar dengan dorang. Tapi silap besar bila kamera aku duk kat tangan Francis. Lagi banyak pit stop dia suruh aku posing, rasa2 aku dah boleh masuk next top model dah. Sebabnya macam2 gaya dia suruh aku buat. Almaklumlah, aku ni memang kayu, tak reti nak bergambar. Tiap kali bergambar, gaya memang sama je.


Walaupun menyampah sebab kena paksa bergambar, tapi aku suka gambar ni 😍.


Tangan gigil dan hanya inilah hasilnya. Bolehlah dari tak ada...

Dari sini ke puncak takdelah jauh sangat kalau laluan rata. Tapi seksanya sebab laluan mendaki. Dari segi ketinggian, kurang dari 200 meter ke puncak, tapi dari segi jarak lebih kurang 700 meter lagi yang berbaki. 

Lepas register kat Pos Sayat-Sayat, aku jalan sengsorang sebab Francis layan bersembang dengan guide kat situ. Bahagia kejap sebab takde orang nak paksa aku bergambar. Cepat2 aku berjalan turun, harap2 aku boleh sampai bawah awal. 


Cantik pulak lumut yang tumbuh kat batu ni. Bila dah terang, baru jelas kelihatan suasana sekeliling.


Port tempat bergambar kat puncak bukit tu. Bawah belah kanan tu penginapan kat Laban Rata. Dari Laban Rata ke Sayat-Sayat, laluan mostly bertangga. Bersiap sedia dengan kuda2 lah masing2. Tak lama pun aku berjalan sorang, Francis laju je kejar aku.


Batu yang jatuh masa kejadian gempa tahun 2015.


Aku suka laluan ni, macam nak masuk ke dunia lain je rasanya. Haaa, aku memang suka fikir dan bayangkan benda yang pelik2. So, toksah peliklah sebab kadang2 tahap imaginasi aku melampau2.

Masa kat sini perut aku dah tahap berbunyi2 mintak makanan, lapar giler. Kurma dengan air yang aku bawak bekalan pun tak dapat nak tampung rasa kelaparan tu. Lagi laju lah masa aku melangkah turun tu, sebab nak kejar breakfast. By 9.10 am camtu aku sampai Laban Rata. Tengok dorang dah nak habis makan dan aku join dorang. Kebulur weh!


2 comments:

  1. Sekali tengok aku tak perasan lagi, kali kedua tengok baru aku perasan. Apa yang korang nampak?

    nampak devil kak.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampak devil ke? kita nampak muka orang utan... :)

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...