Wednesday, August 19, 2015

trip pasrah | mendaki bukit pergasingan, sembalun

Cerita Lombok bersambung dari sini: trip pasrah | dari senggigi ke sembalun.


Dah settle loading barang2 dalam kereta, kitorang berpatah balik menuju ke arah Bukit Pergasingan. Berhenti kat persimpangan menunggu guide berdua yang datang dengan motor. Dari simpang rumah penduduk kampung nak ke entrance boleh tahan jauhnya. Jalan yang tak berturap dan sempit. Lepas dropkan kitorang dan barang2 kat entrance, Sopyan dan Dedy pegi parking kereta dan motor kat rumah penduduk kampung. Aku, Izza dan Anton mula bergerak untuk mendaki, manakala Mas Ari tunggu dorang berdua dan barang2 kat entrance. 

  
Entrance ke Bukit Pergasingan. Masa tengok entrance ni, kupu-kupu dah penuh berterbangan dalam perut. Apatah lagi bila tengok bukit kat belakang yang melambai2. Seriau nak melangkah.

Dari entrance melintasi anak sungai dan kebun sayur penduduk. Sempat berpeluh lah baru jumpa anak tangga di sebelah kiri yang ada signboard. Kitorang daki ikut anak tangga tu. Mula2 laluan bertangga simen, tak lama lepas tu laluan berbatu yang ada tahi lembu. Aku tak ambik gambar masa naik ni sebab aku plan nak ambik gambar masa turun esoknya. Bila badan dah membesar bagai juara ni, nak mendaki memang terasa seksalah. Laluan ni memang mencanak jugaklah.


Bila pandang ke arah tempat permulaan, di sebelah kiri terbentang pemandangan indah ini. 


Dan di sebelah kanan, view yang ni pulak menjadi hidangan mata. 

Dari jauh dah nampak kelibat mereka bertiga; Mas Ari, Sopyan dan Dedy. Masa ni bukit yang first pun tak settle lagi. Sebagai motivasi, aku pandang view yang meletup. Baru ada semangat nak melangkah. Tapi kaedahnya melangkah tiga tapak, tengok view 10 minit. Memang panjanglah masa aku ambik nak settle pendakian tu.


View yang sentiasa menjadi dambaan jiwa, pembakar semangat untuk teruskan perjuangan.


Masa ni tengah daki bukit kedua. Ada 3 bukit yang nak kena daki untuk sampai ke campsite. Laluan kat sini dah okay sikit, takde dah batu2 tu. Tapi bom atom bersepah.


Mereka2 yang gigih meneruskan perjuangan. Nampak payung yang dorang bawak tu? Sebenarnya aku lupa nak bawak poncho, jadinya Mas Ari dengan Sopyan bawak payung kot2 hujan. Tak pasal2 dorang jadikan tongkat pulak.

Masa aku sampai kat atas tu, Anton tengah prepare nak pasang khemah. Lebih kurang 2 jam jugak masa yang aku ambik nak sampai ke atas ni. Sambil menunggu khemah siap dipasang, suasana bertukar. Kabus mula menyelimuti kawasan bawah Bukit Pergasingan. Sekeliling hanya kelihatan kabus putih.


Masa ni kabus dah mula nak menyelimuti kawasan perkampungan Sembalun kat bawah tu. Suasana bertukar sejuk.


Khemah kitorang yang betul2 mengadap kampung kat bawah, tepi tebing. Kalau terlajak langkah, memang jatuh gaunglah jawabnya.


Khemah dorang berempat yang agak jauh dari khemah kami. Masa ni kat atas ni pun dah start berkabus. 


Baru je masuk ke dalam khemah nak rehat2, dorang dah panggil sambil hulurkan pinggan berisi nanas ni. Hilang kempunan bertahun2 nak makan nanas Lombok, hihihi. Aku pesan suruh dorang panggil kalau nak ke mata air, kami nak ikut.


Masa on the way nak ke tempat mata air tu, kabus dah mula tersingkap. Puncak Rinjani pun dah mula kelihatan, walaupun malu2.

Aku ingatkan dari tempat kitorang berkhemah ke mata air dekat, tapi jauh rupanya. Kena turun ke lereng bukit baru jumpa. Tempatnya agak tersembunyi, kalau suruh aku datang sorang memang taklah. Kalau terjatuh ke dalam gaung pun takde siapa yang perasan.


Kat kawasan mata air ni ada banyak orkid liar. Mata airnya kecik je, tapi cukuplah untuk keperluan. Sejuk hingga ke tulang. Dari atas, kitorang kena turun di sebalik pokok dalam gambar bawah belah kanan.

Masa balik, masing2 berjaga2 takut terbatal wuduk. Punyalah seksa nak turun ke bawah, harus kena jaga betul2. Siap bawak naik sorang sebotol lagi kot2 kecemasan. Masa kitorang naik ni, makin ramai pulak orang yang baru sampai dan tengah prepare nak set up khemah. Kabus dan makin hilang. Tapi kadang2 unpredictable jugak kabus ni, kejap ada kejap takde.


Perkampungan Sembalun dari sisi lain. Tak puas lah mata memandang.

Elok lepas solat, dorang hidang maggi. Aku dengan maggi ni memang dari dulu lagi tak pernah ngam. Aku makan sikit, simpan perut untuk dinner. Kat atas ni tak boleh nak makan banyak sangat. Kang tetiba nak memerut, haru jadinya. Dah settle makan tu, sesambil nak tunggu maghrib, kami lepak kat luar khemah. Since kabus pun dah hilang, dapatlah cuci mata puas2 sementara berkesempatan. 


Rinjani yang dirindui, gagah di hujung sana. Khemah banyak2 tu another group yang turut bercamping. 


Aku cukup suka dengan perkampungan Sembalun ni. Kedudukannya yang dikelilingi oleh bukit bukau membentuk sebuah perkampungan rahsia.


Sunset yang tak menjadi petang ni. Awan tebal sangat.






Puncak Gunung Sangkareang yang bersebelahan dengan Rinjani dipayungi awan.

Another thing yang aku suka pasal Bukit Pergasingan ni sebab dari atas ni boleh dengar suara azan. Bersahut-sahutan dari satu masjid ke satu masjid. Memang indah, tak reti nak explain macam mana. Lepas solat kitorang lepak tepi unggun api menunggu dinner. 


Lampu lampa dari rumah penduduk kat kampung bawah sana. Ini je yang mampu aku capture, in fact tengok dengan mata sendiri lagi menarik. 


Nasi goreng untuk dinner kami. Suasana dah bertukar sejuk, makan tepi unggun api memang best. 

Masa kitorang tengah makan, Mas Ari mintak dorang alihkan khemah kami dekat dengan unggun api. Dia risau kalau2 kami terlupa dan terjatuh gaung. Memang best bila bukak khemah terus nampak perkampungan kat bawah, tapi bahaya. 

Bila semua dah selesai dinner, sambil2 melepak depan unggun api dengan kopi panas, Anton bukak gelanggang cerita. Marah betul dia bila kitorang panggil dia mas. 'Jangan panggil mas, panggil abang aje. Kerna mas ini bukan emas yang bisa dijual, gak ada harga.' Asal kitorang panggil dia mas je, itu yang dia ulang2 dengan nada bercanda. Cerita Anton, di sebelah kanan Bukit Pergasingan ni ada kawasan larangan. Tekunlah kami mendengar kisahnya. Habis kisah kawasan larangan, bersambung pulak cerita lain. Siap bukak kelas bahasa inggeris lagi malam tu. Yang pasti meriah dengan gelak ketawa.

Masa aku dan Izza masuk khemah nak tidur, dorang masih lagi melepak tepi unggun api tu. Sayup2 aku dengar suara dorang sebelum terlena dalam kesejukan.


5 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...