Wednesday, May 21, 2014

day2 | semuanya tentang batu part2

Bersambung dari sini: day2 | semuanya tentang batu part1.

Turun dari temple yang sunyi, aku lintas jalan nak cari Daro. Masa ni barulah aku fikir apsal aku tak suruh dia tunggu kat belah sini je, takde lah aku nak kena cross jalan bagai. Kalau masa aku sampai tadi jalan raya almost lengang, tapi sekarang ni banyak pulak kenderaan. Tak sempat aku nak feeling-feeling aku nampak barisan batu2 dan pintu gerbang batu. Daro berhentikan aku kat tepi tu dan dia tunggu aku sebelah sana pintu gerbang. 


Batu2 yang membentuk pendekar bujang lapuk pengawal berbaris dan pintu gerbang serta temboknya. 


Pengawal berbaris ni on both side of the road. Ada yang dah ditouch up rupa parasnya. Kalau diperhatikan betul2, takde satu pun muka dorang yang sama, iras2 tu adalah. Kat bawah tu tasik atau mungkin sungai yang luas dan panjang dan aku nampak bot cantik berth kat tepi tebing. Mungkin ada service untuk naik bot keliling tasik @ sungai, tak pulak aku bertanya.


Yup, Daro bawak aku ke Bayon Temple. Masa sampai kat sini, orang dah agak ramai. Tambah2 plak bila ada tour group yang baru sampai. Aku biarkan dorang masuk dulu, bila dah lengang baru aku berjalan masuk. Daro tunjukkan tempat menunggu dan jugak bagitau mana aku patut pergi lepas habis explore Bayon.


Batu bata ni dorang susun macam tu je. Kalaulah salah satu batu ni terslip, for sure susunan ni runtuh and whoever yang lalu bawah tu mesti terperangkap. Orait, boleh skip andaian ntah-apa-apa aku ni.


Di setiap ruang termasuk dinding ada ukiran. Dalam setiap ukiran, ada cerita. 


Yang aku perasan, kat puncak 'menara' binaan tinggi2 tu aku tak tau namanya, so aku panggil menara mesti ada bunga lotus tu, simbol agama agaknya.


Empat wajah yang diukir di setiap 'menara' tu jugak tak sama rupa parasnya. Senyuman pun macam tak ikhlas je...


Dari pintu ke pintu.


Sisa-sisa runtuhan yang disusun, masih belum dikembalikan ke tempat asal. 

Masa berjalan keluar dari Bayon Temple ni, aku rasa penat betul. Perut pun dah berdondang sayang, rasa macam dah tak larat nak melangkah lagi dah. All this while aku tak pernah rasa flat cenggini walaupun seharian tak makan. Untuk ke Royal Palace tu aku kena lalu taman. Aku panggil taman sebab kawasan tu redup dengan pokok2 besar dan ada tempat boleh duduk. Untuk makluman, Bayon Temple ni terletak dalam kawasan Angkor Thom dan selain Bayon, ada few temples yang kecik2 dan jugak Royal Palace. Ada 5 entrance untuk access ke Angkor Thom ni, salah satunya south gate yang aku masuk melalui barisan pendekar berbaris tu. 

Aku lepak kat situ sorang2 sambil makan choki2 dan minum air. Itu je yang ada dalam beg aku, padahal malam tadi aku rasa dah masukkan snickers bar dengan roti. Jenuh geledah dalam beg, biskut chipsmore pun takde, dah lah aku dah sampai tahap kebuluran ni. Lama aku bertapa atas batu tu, cuba untuk regain balik tenaga yang dah hilang. Orang yang lalu lalang depan aku, semua aku pandang sepi dan jeles sebab dorang masih bertenaga.

  
Jambatan yang menyambungkan gate ke main entrance of the Royal Palace. Sebenarnya, kalau tak nak lalu jambatan ni boleh je lalu ikut tepi kiri kanan bangunan ni.


Tangga original tengah tu masih ditutup, kerja2 restoration tak siap lagi kat building ni.


Asalnya bila tengok tangga yang mencanak tinggi ni, aku ingat nak pusing keliling je dan terus balik. Tak larat dah nak daki. Tapi ntah macam mana, rasa cam nak jugak cabar diri. Sudahnya, berkali2 mintak nyawa.


Kalau tangga ke puncak tu tak ditutup, harus aku pun sama2 gigih panjat ke atas walaupun dah separuh nyawa. Kat atas tu takde apa pun selain dari tiang2 ni dan jugak puncak yang ditutup. Masa nak turun pun satu hal lagi, gigih sengetkan badan nak turun ke bawah.

Dah settle dengan Royal Palace, aku terus berjalan ke tempat parking. Temple kecik2 tak-tahu-nama dengan Elephant Terrace tepi jalan tu pun aku skip. Aku rasa macam nak putus nyawa nak menyampai ke tempat parking tu. Lepas bagitau Daro suruh tunggu kat situ, aku pergi ke kedai yang berderet tepi tu. Lepas minum setin ice lemon tea yang sejuk, terus aku rasa macam recharge energy. Nampak sangat badan aku kekurangan gula dan choki-choki tak mampu nak bagi tenaga extra. Lama aku lepak kat kedai minah tu, dia siap kipaskan aku lagi walaupun bercakap macam ayam dan itik. Masa tu terus je rasa macam nak balik dah, tak larat rasanya nak sambung lagi.

  

3 comments:

  1. jauh beno rupa berjalan kat sana... smpai patung2 nye senyuman pun tau ikhlas ke tidak :p

    ReplyDelete
  2. poskad aku mana xsampai2 lagi.ko dah lama sampai malaysia..haha

    ReplyDelete
  3. Hafiz Azmi,
    haha, mau tak jauh... punyalah tak larat nak menapak sampaikan mintak nyawa berkali2 lah..

    Normi,
    itu ko kena tanya posmen, tak rajin aku nak hantar..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...