Sunday, December 4, 2016

trip java | sehari di semarang - part2

Entry ini sambungan dari trip java | sehari di semarang - part1.


Dari Masjid Agung, dengan bantuan cik GPS kitorang menghala ke Brown Canyon. Dah hujung2 tu kitorang doubtful jugak. Sebabnya masuk kawasan kampung yang agak padat. Takde tanda2 pun menghala ke arah lokasi kitorang nak pergi. Tapi bila nampak lori angkut tanah, perasaan ragu2 tadi menghilang. Jalan rosak teruk, bergoyang2 kitorang dalam kereta tu. 

Dah sampai tu nampak banyak lori2 tengah angkut tanah. Memandangkan dorang tengah bekerja, kitorang plan nak ambik gambar dari dalam kereta je dan pastu balik. Tak naklah spend time lama2 kat sini, kang mengganggu pulak. Tapi bila ada sorang lelaki bermotor datang kat kereta kitorang, mintak bayaran for each person dan jugak untuk parking, terus kitorang mintak Dwi parking dan turun bergambar.


Brown Canyon Semarang.


Nampak macam lori mainan pulak lori kat belah kanan tu, kecik je nampak.


Brown Canyon dari sudut lain.

Lama jugak kitorang merentungkan diri yang dah sedia rentung kat sini. Alang2 dah bayar, kan? Elok nak singgah sekejap je, terus jadi lama. Dah puas baru kitorang beredar dan mencari lokasi seterusnya. Dah guna GPS, dah tanya orang sana sini, tersesat ke kawasan perumahan elit and later we were directed to the Volkswagen workshop. Kitorang nak ke Bukit Volkswagen yang femes tu, tapi tak jumpa.

Dari luar pagar konkrit, kitorang nampak barisan Volkswagen lama dan belah kiri ada ramai orang tengah bekerja, membetulkan vw lama untuk diberikan nafas baru. Mula2 Dwi masuk tapi tak membantu, dan aku tak puas hati. So, aku masuk dan dorang follow.

Kakak kat office tu ingatkan kitorang ni dari media, nak buat coverage pasal workshop dorang. Kakak tu kata kereta yang kat sana dah dipindah ke sini, dan tempat tu dah ditutup. Aku mintak izin nak foto2 sekitar workshop tu. Tapi bila kakak tu macam reluctant nak bagi kitorang tengok dorang buat kerja, kami faham. Cepat2 aku bagitau nak ambik gambar kat luar je dan dia senyum. Kejap je pastu kitorang terus ke next destination. 

  
Bengkel Yumos. Dalam tu kereta yang dah siap di make over. Cantik giler! Kalaulah aku ada duit berkepuk2, mau aku order sebuah.


Ini yang kat tepi pagar, menunggu giliran untuk masuk workshop.

Ralat pulak aku tak ambik gambar dorang tengah buat kerja sebelum keluar. Nak masuk ke dalam memang tak dapat, at least ambik dari luar. Well, bukan rezeki akulah maknanya tu. Destinasi kami seterusnya jauh sikit dari bandar. Awal2 tu aku dah start tido, terjaga bila dah hampir sampai. Dalam mamai baru bangun tu, aku ternampak steam train lalu tengah sawah padi, which later I remembered Bona dan Boni. 


Kitorang nak singgah sini, nak tanya pasal steam train tapi Dwi tak bagi. Gigih dia tanya orang nak cari tempat yang kitorang nak pergi.


Benteng Pendem Ambarawa kat sana tu. Jenuh mencari laluan nak ke sini, last2 Dwi parking depan rumah penduduk dan kitorang menapak ke sini. Jalan diletakkan tiang kat tengah2, hanya motor dan basikal je boleh lepas.


Terowong tinggal di tengah sawah padi. Ada sejarahnya pasal benteng ni, kalau nak tahu korang google lah erk.


Khabarnya bangunan tinggal ini dijadikan kediaman oleh penduduk kat sini. Aku teringin nak masuk ke sana, tapi bila dorang tak nak pergi, aku back off. Aku ni penakut jugak sebenarnya, pastu ralat sendiri, haha.

Kami singgah lunch kat pekan Ambarawa, baris Stasiun Ambarawa tadi. Sebab dapat wifi gratis, masing2 attached to the phone sementara tunggu makanan sampai. Dah settle makan, kitorang bertolak balik ke Semarang. 


Kampoeng Rawa ni cantik, ada floating restaurant. Tapi Dwi tak nak singgah, hanya mampu snap gambar dari dalam kereta. Ini je yang berjaya.

On the way balik tu boleh pulak ternampak signboard kilang susu. Alang2 Kampoeng Rawa tak dapat singgah, kitorang racun Dwi untuk kilang susu pulak. Dah terlepas ke depan, ingatkan Dwi tak nak singgah jugak tapi rupa2nya dia buat U-turn. 


Kitorang tak masuk kat kawasan ternakan tu, kena bayar. Jadi nak yang gratis je, kitorang terus masuk ke kedai.


Comel patung lembu ni dipakaikan macam ni.


Antara susu kultur yang dorang hasilkan. Best! Belakang tu yang tergantung lampu2 cantik adalah ruang restoran. 


Even permainan untuk kanak2 pun dibuat bentuk lembu. Comel je. Kalau bawak budak2, mesti seronok dorang. 

Kami beli susu je, takde nak merayau memana dah. Dah dapat terus balik. On the way balik aku memang tak boleh nak tahan dah. Perut memulas2, entah mana silapnya. Last2 Dwi berhenti kat petrol pump dan laju aku ke tandas. Dah settle terus balik ke hotel. 

Dalam kecoh2 kitorang nak packing, aku nak keluar beli air dan ambik gambar. Elok aku keluar, Dwi panggil. Katanya dia kena balik malam tu jugak dan return duit untuk esok. Dia tolong kitorang tanyakan receptionist pasal teksi and after clear things off, he off to Jogja. Malam tu kitorang terus packing siap2 sebab esok flight awal pagi.


View malam dari hotel.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...