Saturday, December 24, 2016

misi menawan kinabalu | debaran di hati

Misi Kinabalu adalah trip aku dengan geng gbs. Hujung tahun lepas masa duk sembang2 pasal Kinabalu, aku angkat tangan nak follow. Kitorang silap percaturan, beli tiket flight dulu baru booking untuk mendaki. Semuanya gara2 Rayani Air yang buat promosi masa tu. Sekali date yang kitorang nak start mendaki tak dapat, dipercepatkan sehari. Lepas dah confirm semuanya, kitorang ada masa lebih kurang 7 bulan je nak training kasi fit. Awal2 tu semangat membara, tapi bila kebizian dah start training ke mana, semangat hilang tak tau arah.

Masa Rayani Air start bermasalah, masing2 dah kerisauan dengan status flight kitorang. Masa dorang pakat beli tiket Air Asia, aku masih lagi hold sebab nak tunggu tiket lagi murah. Tapi kalau takde tiket murah, aku tetap akan beli dan pergi. Semata2 demi Kinabalu. Mujur hujung2 tu Malindo Air buat promo dan aku terus rembat.

27 August, flight aku awal pagi. Around 6.30 in the morning, aku dah gerak ke airport. Kat kaunter check in smooth. Lepas check in baggage, aku grab paper free kat kaunter. Bolehlah aku baca sebelum boarding. Flight delay sejam lebih, berair mata aku tahan kantuk menunggu boarding. Kapal belum taxi aku dah terbang dulu, tak tahan sangat. Lagipun menunggu taxi lama jugak. Aku terjaga bila kapal dah nak sampai holding point and right after take off, aku sambung tido balik. 


Airport Kota Kinabalu.

Aku orang first sampai airport despite my flight was delayed. Tak lama lepas tu, dorang berempat sampai. Kitorang ke surau dan lepas tu lepak kat McD, lapar! Dalam flight dapat roti dan muffin, roti dah selamat masuk perut. 

Nani orang terakhir sampai among us. Terus kitorang suruh dia ke surau dan Nilly tapaukan food untuk dia. Bila dah ready, terus kitorang ke van yang dah dibooking awal. Kitorang request nak singgah 7E, sekali masa pakcik tu singgah top up fuel kat Shell, terus kitorang beli apa yang patut. Lepas ni tak payah menyinggah mana2 dah memandangkan kitorang nak try sampai seawal yang boleh.

Dari town takde lah lewat mana kitorang bertolak. Tapi sebab jalan jem giler, perjalanan kitorang jadi lama. Lepas Tamparuli barulah jalan kembali clear. Bila sampai Pekan Nabalu, jantung dah start berirama kencang. Makin lama makin kencang pulak debarannya. Masa kitorang sampai kat Kinabalu Park, hari dah gelap. Lepas settlekan urusan yang patut, kitorang tinggalkan backpack dan turun makan kat Balsam Cafe. 


Dinner aku malam pertama di Balsam Cafe. Aku duk ngintai jugak kot2 nampak kambing bakar seperti yang orang canangkan, tapi tak nampak bayang pulak. Dorang kata makanan kat sini sedap2, tapi bagi aku takde special pun, biasa je.

Lepas makan kitorang ambik backpack dan ready to be send to our room. Jauh jugak lokasinya, tak daya nak menapak malam2 cenggini. Dorang janji akan pick up kitorang pukul 7.00 pagi esok. Malam tu kami tidur awal. Selain suasana semakin sejuk sebab hujan, kitorang perlu rehat secukupnya sebab esok cabaran akan bermula. 


Bilik malam pertama yang dikongsi berdua. Bilik kami kat level bawah, nak ke toilet kena naik ke tingkat atas. 


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...