Wednesday, November 30, 2016

trip java | hingga ketemu lagi, dieng



Dari tempat parking Puncak Sikunir, Dwi bawak kitorang ke Kawah Candrimuka. Perjalanan kami memang best, sebab view di kiri kanan jalan betul2 picturesque. Tak jemu mata memandang. Masa kitorang lalu sebelah sekolah, masing2 fokus dekat anak2 sekolah. Mata mencari2 kot ternampak anak berambut gimbal yang dipanggil anak gembel. Tapi sayang, langsung tak kelihatan.  

Dari situ perjalanan kami mendaki bukit tinggi yang curam serta agak rosak jalannya. Sekeliling kami adalah ladang sayur. Sesekali berselisih dengan lori besar membawa muatan penuh dan peladang. Mencabar kot perjalanan kitorang, silap pusing stereng memang boleh terhumban ke gaung bawah sana. Kelihatan air terjun jauh di bawah cerun sana, nak menyinggah tak tau cemana nak ke sana. 


Kawah Candrimuka kat cerun, ada laluan bertangga untuk turun ke bawah.

Kitorang tak turun pun ke bawah sana, instead aku naik menara kat situ. Menara tu tak tinggi pun, setinggi bangunan setingkat setengah je. Tapi dapatlah tengok view sekeliling dari tempat yang lebih tinggi. 


Ladang di sebelah sana.


Jalan kecik tu nanti bakal kitorang lalu untuk menyinggah ke next destination.


Ini pulak jalan yang kitorang lalu tadi untuk ke Kawah Candrimuka ni. Mencabar laluannya, tapi berbaloi dengan view sepanjang jalan.

Lepas ambik gambar kitorang tinggalkan Kawah Candrimuka. Kalau tadi kitorang dah melalui cabaran untuk sampai ke sini, tapi laluan yang berikutnya lebih mencabar. Sampai satu part, kitorang semua diam dan freeze. Risau kalau2 kitorang bergerak, sesuatu yang buruk akan terjadi. Di penghujung jalan, kitorang bertemu dengan bapak yang bekerja kat situ. Dia tunjukkan arah lepas kami parking kereta.


Pohon nan sebatang di tengah padang rumput.


Telaga Dringo. Ada satu group pengunjung lain waktu kitorang sampai kat sini.


Bila kabus menghilang, betapa indahnya ciptaan Yang Maha Esa. Tak sia2 kami ikut saranan Pak Aris yang suggest kitorang ke sini.

Kat sini lama kitorang habiskan masa. Sempat kitorang sarung baju kurung, bergambar kat sini. Konon2 pre-raya photoshoot. Sesekali bila kabus datang, apa benda pun tak nampak. Betul2 rasa macam di alam fantasi.


Last shot sebelum kitorang tinggalkan tempat ni. Group yang dah ada masa kitorang sampai tadi masih lagi di sini masa kitorang nak balik.

On the way balik, ada seksaan yang menunggu. Kitorang semua turun dari kereta just before tanjakan tajam. Kali kedua baru Dwi berjaya melepasi tanjakan tu, hangit bau tayar kereta. Tanjak tu bukanlah masalah besar kalau jalan cantik. Tapi iyelah, Telaga Dringo ni belum terkenal. 


Singgah berhenti tepi jalan, aku snap gambar ni. Sini kira macam tengah pekanlah, ada banyak stores dan homestay. Tempat kitorang menginap bawah lagi, sebelum sampai sini.

Balik ke homestay, kitorang terus pergi brunch kat kedai depan. Kedai makan tu bersambung dengan kedai jual hasil pertanian Dieng. Aku beli carica yang dah dipek cantik2. Memborong sakan, maklumlah aku beli luggage. 


Buah carica yang dah matang.

Kali ni takde melepak dah. Kami terus bersiap2, packing dan elok lepas Zohor kitorang check out and heading to Semarang. Berat hati nak tinggalkan Dieng, rasa tak puas since aku suka weather kat sini. On the way kami singgah di Gardu Pandang, ambik gambar dan proceed our journey.


View dari Gardu Pandang.

Ikutkan plan kami nak singgah di Telaga Menjer. Tapi bila tengok dari luar rasa tak selera nak singgah, macam tak terjaga. Pagar pun macam berkunci je. Masing2 dah malas nak turun, kepenatan. Akhirnya kami sepakat terus ke Semarang, tak nak singgah memana dah. 

Masuk Semarang dah start jem. Jenuh nak cari hotel yang aku dah booking, call tak dapat. Tanya sana sini then baru jumpa. Dah jumpa ada drama pulak, booking aku takde dalam system. Aku siap tunjukkan conversation dalam fb lagi pasal booking tu. Hampeh betul, dah lah tak friendly. Dorang bagi family room since itu yang available. Sebab dah gelap dan malas dah nak cari tempat lain, stay ajelah kat situ.

Kelakar betul hotel ni. Ingatkan drama tadi dah habis, rupa2nya ada lagi. Kata bilik untuk 4 orang, tapi bantal tak cukup. Dah lah selimut dengan towel takde, kalau nak they will charge for the items. Terus kitorang back off nak selimut. Alangkan tido dalam tent tanpa sleeping bag kat puncak Prau pun boleh, apalah sangat tido atas tilam tanpa selimut.

Izza keluar dengan Dwi nak ke laundry, sekali dah tutup pulak. Sekitar situ warung pun takde. Aku order nasi goreng dengan hotel, paksa diri untuk habiskan sebab tasteless sangat rasanya. Sebab laundry dah tutup, kitorang basuh baju dan seluar gantung dalam bilik sebelum tido. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...