Wednesday, April 9, 2014

kisah suatu perjalanan

Umum mengetahui, sehingga ke detik aku tulis ni, masih belum ada bukti sahih yang boleh dikaitkan dengan keberadaan Flight MH370. Apatah lagi untuk merungkai segala misteri yang membelenggu. MH370 adalah flight code untuk penerbangan Malaysia Airlines bagi sektor Kuala Lumpur - Beijing yang kemudiannya digantikan dengan flight code MH318 untuk sektor Kuala Lumpur - Beijing dan MH319 untuk sektor Beijing - Kuala Lumpur bermula pada 14 March 2014 sebagai tanda penghormatan. Kalau tengok dalam surat beranak Certificate of Registration, Flight MH370 yang hilang tu didaftarkan sebagai 9M-MRO. 

Weekend aritu masa duk godek2 dan berjalan2 di alam maya, aku terjumpa article pasal tribute to MH370, which later I will refer either Niner Mike - Mike Romeo Oscar 9M-MRO or Flight MH370. Ramai photographer kat luar sana berkongsi gambar 9M-MRO yang pernah ditangkap oleh lensa kamera mereka. Dan aku rasa ramai lagi yang tak perasan dalam folder dorang ada gambar 9M-MRO. Ternyata 9M-MRO yang dirindui kita semua belum puas menjelajah dunia ini. Kalau diikutkan usianya, masih remaja gitu. Sebab apa aku kata remaja, ini kerana aircraft yang dimaintain dengan baik mampu serve sehingga lebih 30 tahun.


*Credit: Gunnar Kullenberg for the pic and www.RaischStudios.com for the story editing.  

Jom kita turuti kisah perjalanan 9M-MRO yang sempat ditangkap lensa kamera hasil garapan photographer di seluruh dunia sebagai penghormatan buat 9M-MRO. Kepada semua yang terlibat dalam tragedi ini; crew, passengers and their families, our thoughts and prayers are with you.


*Pic credit: Rob Boyes, October 5, 2004 Vienna International Airport.

Rob Boyes dalam penerbangan dari London Heathrow ke Vienna International Airport dan sewaktu pesawat dinaikinya taxing to the stand, he did shoot the 777 as he had a window seat. Beliau hanya menyedari kebetulan ini bila dihubungi oleh RaischsStudios.


*Pic credit: Mario Aurich, September 21, 2005 Frankfurt, Germany.

"Until today, I didn't know that one of my aviation pictures shows 9M-MRO. But you're right. So to be honest, nothing changed. It's a tragedy..."


*Pic credit: Norman Md Yusof, June 9, 2009 Kuala Lumpur International Airport, Malaysia.

Beliau capture gambar ni dalam satu assignment for aviation agency pasal aircraft movement around KLIA. Gambar ni antara several shots of 9M-MRO yang diambil on that day. Aku rasa dia ni fellow forumer kat MalaysianWings yang aku pernah aktif suatu ketika dulu, sebelum sayap aku patah sebab cross wind.


*Pic credit: Dennis McGroarty, October 10, 2009 Melbourne, Australia.

Sewaktu gambar ini diambil, Dennis tertanya2 ke manakah arah tujuan penumpang pesawat tersebut akan pergi. Tetapi apa yang terjadi pada Flight MH370 menyedihkan dan beliau berharap agar ianya dapat ditemui.


*Pic credit: Riccardo Malpica Galassi, February 7, 2010 Rome, Italy.

Gambar ini diambil sewaktu Malaysia Airlines mempunyai daily flight dari Kuala Lumpur ke Roma Fiumicino. Setelah pembatalan penerbangan tersebut not long ago, pesawat Malaysia Airlines 777 sukar untuk dilihat di Rome. Setelah kehilangan Flight MH370 menyelubungi dunia, Riccardo kembali melihat koleksinya sama ada mempunyai gambar 9M-MRO dan ternyata dia memiliki gambar tersebut. Dan ternyata itulah satu2nya gambar yang berjaya diambil pada hari tersebut bersama rakan2 yang lain. Gambar yang memberi kesan mendalam terhadapnya dengan kehilangan Flight MH370. 


*Pic credit: Dan Miclea, June 27, 2010 Rome, Italy.

Gambar ini diambil tanpa dirancang, beliau bukanlah aviation photographer seperti kebanyakan spotter yang lain. Dan Miclea baru je landed di Rome dari Toronto dan dalam bas ke terminal, beliau nampak this beautiful 777 tengah taxing. Ambik gambar dan abis camtu je. Bila the whole world kecoh pasal 9M-MRO yang hilang dengan penuh misteri, barulah beliau sedar bahawa pesawat yang hilang tu adalah pesawat yang pernah dirakam oleh lensa kamera beliau. 


*Pic credit: Ignatius 'Iggy' Kwee, August 10, 2010 Perth, Australia.

Beliau mungkin pernah menaiki pesawat ini sewaktu perjalanan dari Kuala Lumpur ke Perth years back sebelum AirAsia X menyertai industri penerbangan. Iggy sememangnya aktif dalam group aviation spotter dan kehilangan 9M-MRO adalah sukar baginya. Namun begitu, beliau bersyukur kerana mempunyai gambar tersebut di dalam koleksinya.


*Pic credit: Seth Jaworski, December 18, 2010 Sydney, Australia.


*Pic credit: Lorenzo Giacobbo, January 30, 2011 Rome, Italy.

Salah satu dari gambar tercantik yang pernah diambil Lorenzo. Pesawat ini just took off during the cloudy day dan hujan lebat which create the lighting. Seperti yang lain, beliau turut berharap agar pesawat ini ditemui.


*Pic credit: Jimmy LWH, March 17, 2011 Shanghai, China.

The empennage spotted by Jimmy, he usually go spotting when time permitted and the weather was good. 


*Pic credit: Peter Hough, April 8, 2011 Melbourne, Australia.

Pesara dan bekas private pilot yang tinggal di pinggir kotaraya Melbourne memang mempunyai hobi dalam fotografi, terutamanya memotret pesawat. Gambar 9M-MRO ini diambil selain banyak lagi gambar pesawat lain sewaktu kunjungan beliau ke Melbourne's Tullamarine Airport. Sewaktu kehilangan Flight MH370, beliau berada di hospital dan sehinggalah beliau kembali ke rumahnya selepas 18 hari di ward, baru beliau sedar bahawa gambar 9M-MRO berada dalam simpanannya. 


*Pic credit: Hansueli Krapf, June 28, 2011 Johannesburg, South Africa. 


*Pic credit: Hansueli Krapf, June 28, 2011 Johannesburg, South Africa.

Sebagai contributor kepada Wikimedia dan kebanyakan masanya dihabiskan di airports, Hansueli Krapf akhirnya mempunyai aktiviti baru sewaktu menunggu penerbangan; spotting aircraft. Gambar yang ni diambil sewaktu menunggu penerbangan pulang ke Switzerland dari Johannesburg. Apa yang menariknya bagi aku, 9M-MRO adalah salah satu dari 4 pesawat yang pernah diambil gambarnya oleh Hansueli Krapf crashed buat masa sekarang. Akan tetapi 9M-MRO masih belum dapat dipastikan kesahihan insiden yang menimpa.  


*Pic credit: Captain Ercan Karakas, January 23, 2012 Istanbul, Turkey.


*Pic credit: Andrew Whitaker, June 6, 2012 Istanbul, Turkey.


*Pic credit: Stephen Kruse, June 16, 2012 Frankfurt, Germany.

Hasil garapan aircraft mechanic A&P ini sewaktu bekerja shift pagi yang terang. Gambar yang tak sebagus mana baginya ini tersimpan kemas sehinggalah 9M-MRO diberitakan. 


*Pic credit: Justin Kane, June 22, 2012 Los Angeles, USA.


*Pic credit: Justin Kane, June 22, 2012 Los Angeles, USA.


*Pic credit: Justin Kane, June 22, 2012 Los Angeles, USA.

LAX adalah favorite airport bagi aircraft spotter, Justin Kane memandangkan LAX memang sentiasa mendapat kunjungan dari pelbagai jenis pesawat dan operators. 


*Pic credit: Berhard Ebner, May 5, 2013 Amsterdam, Netherlands.


*Pic credit: Berhard Ebner, May 5, 2013 Amsterdam, Netherlands.

Bagi Berhard Ebner, seorang aviation photographer and plane-spotter, ini adalah gambar pesawat Malaysia Airlines yang pertama baginya dan sehingga ke hari ini, itulah satu2nya. Sungguh memeranjatkan dan sukar dipercayai bila gambar dalam simpanan beliau adalah pesawat yang hilang.


*Pic credit: Gunnar Kullenberg, October 16, 2013 Los Angeles, USA.


*Pic credit: Marlon Mills, January 12, 2014 Amsterdam, Netherlands.


*Pic credit: Norman Md Yusof, January 30, 2014 KLIA, Malaysia.


*Pic credit: JB Barcenas, February 28, 2014 Los Angeles, USA

Gambar ini diupload pada March 8, 2014 hari di mana 9M-MRO dilaporkan hilang tanpa diketahui insiden tersebut. Untuk rekod, ini adalah flight terakhir Malaysia Airlines ke US. 

Setiap gambar ada cerita tersendiri, ada kenangan yang ingin disimpan dan mungkin untuk dikongsi. Tak ada satu pun antara mereka menyangka gambar yang pernah mereka capture akan hanya tinggal memori. Rata2 antara mereka yang dihubungi melahirkan rasa sedih dan terkejut di atas insiden tersebut. Untuk cerita penuh, korang boleh refer ke sini as the owner for the original piece. A big thanks to Michael for his effort and beautiful piece, oh yeah.. the permission given as well.

Aku tak ingat sama ada aku pernah melihat atau menyentuh 9M-MRO dalam salah satu kunjungan aku ke hangar MAS. Aku pernah berkampung hampir sebulan di Subang sewaktu work-out dengan Myanmar Airways International years ago, selain dari kunjungan rasmi dan tak rasmi sewaktu ke sana. Tapi pengalaman pertama aku tengok Boeing 777 adalah sewaktu MAS Engineering buat open day in early 2000, aku tak ingat the exact year. Tapi tak pulak aku ingat registration kapal tu, we even boarded the aircraft. Of courselah dalam hangar je, dan rasanya aku pegi dengan Hawa. 

Insiden yang menimpa Flight MH370 bukan hanya menyelubungi Malaysia, tetapi seluruh dunia turut merasai kesedihan dan terkejut dengan apa yang berlaku. Kehilangan secara misteri dan perfectly disappear from the radar membuatkan pelbagai spekulasi diutarakan. Kotak hitamlah yang bakal merungkai segala persoalan yang berlegar, itupun sekiranya penyiasatan dilakukan secara telus dan jujur. Secara peribadi, aku masih berdoa dan berharap akan ada keajaiban berlaku dengan izin Allah, ameen. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...