Thursday, February 13, 2014

trip mengejut ke tanah tinggi

Sewaktu kami mendaki Bukit Puchong awal Januari lepas dan masa tengah berendam dalam Tasik Biru tu, tetiba aku propose kat diorang ajak panjat Irau masa cuti Thaipusam. Bila dorang setuju, maka bermulalah pencarian aku. Since long weekend, memang susah nak carik tempat penginapan, pulak tu last minute punya plan. Terduduk jugaklah aku bila semua mahal, dari accommodation hinggalah ke guide's fee sebab aku dah janji dengan dorang budget dalam RM 200.00 seorang tak termasuk shopping.

Kami bertolak pagi Jumaat, terlewat sejam dari waktu yang diplan. Sementara tunggu dorang sampai, sempat aku top up air bateri. Mujurlah petang semalamnya aku terfikir nak check air bateri, kalau tak harus kekeringan bateri kereta aku. Dah pick up Nani dan Fathi kat Seri Kembangan, perjalanan menghala ke Hentian Duta sebab nak pick up Izza pulak. Alhamdulillah, walaupun highway banyak kereta tapi tak adalah jammed. Dari tol Jalan Duta kami terus ke utara dan keluar di susur Simpang Pulai. Elok je keluar dari tol, kereta dah bersusun depan traffic light tu.

Since dah tengah hari dan tepi jalan lepas masuk simpang ke Cameron Highland tu ada kedai makan, kitorang singgah makan kat situ sambil tunggu Laila sampai. Laila sampai tak lama lepas tu, sedang elok kitorang menjamu selera. Bila semua dah kenyang, barulah perjalanan ke Cameron Highland diteruskan.

Kereta yang berderet dari Brinchang menuju ke Tanah Rata. Bertabahlah kalau ke Cameron Highland time weekend, lebih2 lagi long weekend macam ni. Driver waja kat depan tu kurang ajar, selamba je dia buang kotak rokok atas jalan. Bagi aku, orang yang suka buang sampah merata adalah orang yang takde tanggungjawab dan no manners.

Setelah sesat barat ke sana sini, akhirnya kitorang sampai jugak ke tempat dituju. Yang pasti kitorang sampai lewat dari waktu yang dijangka. Aku dah booking guesthouse ni untuk kitorang berlima sepanjang 2 malam kitorang kat sini. Dah dapat kunci, masing2 ambik turn untuk tunaikan apa yang patut.

Elok je bukak pintu chalet, tilam ni yang menyapa. Ada satu lagi bilik sebelah sana. Cuma bilik belakang tu lagi proper berbanding bilik yang ini.

Bilik air tak ada shower. Air untuk mandi ditadah dalam pasu ni dan kena guna cebuk. Ada toilet dan sinki. Yang tak best pasal bilik air ni sebab tak ada pintu. Bila ada yang nak masuk bilik air, kitorang kena tutup pintu bilik dan tak boleh nak ke bertandang ke bilik sebelah. Kebetulan aku ada bawak kain kononnya nak buat alas dalam kereta, tapi tak jadi sebab naik kereta guide, so masa kitorang keluar petang tu aku beli tali rafia. Kain tu aku ikat dan gantung kat pintu bilik air. Barulah kitorang boleh bebas bergerak walaupun ada orang guna bilik air.

Chalet kitorang. Chalet kat sini diberi nama suku kaum asli.

Bonfire dan tempat kitorang berbarbecue malam tu kat dalam tu. Memang disediakan tempat barbecue.

Banglo yang berusia lebih 100 tahun. Kalau datang ramai2 boleh sewa banglo ni. Takat 10 orang tak berbaloi.

Bunga warna merah. Dah balik baru aku perasan, rasanya aku belikan bunga yang sama macam ni untuk mak.

Chalet dan banglo dari jalan masuk.

Sebenarnya, guesthouse ni sunyi dan tersorok kat belah dalam. Laluan nak ke guesthouse ni muat2 sebijik kereta, gelap, berselekoh tajam dan licin. Apa lagi, asyik tekan hon ajelah sepanjang jalan tu. Risau kot2 bertembung dengan kereta dari arah bertentangan.

Japanese Guava yang ada kat halaman guesthouse. Buahnya ada rasa sedikit masam, tapi tetap ada rasa jambu batu yang biasa kita makan tu.

Bunga biru yang cantik tapi tak tahu nama.

Bila masing2 dah settlekan urusan yang tertangguh, petang tu kami ke pasar malam kat depan Balai Polis Brinchang. Nak mencari parking punyalah seksa, jenuh kaki menekan clutch dan brake. Walaupun kena menapak jauh, redha aje lah. Tak ada apa sangat pun yang nak dibeli kat pasar tu, sebab malamnya kitorang ada aktiviti lain pulak.

Orang kuat untuk aktiviti barbeque kitorang.

Malam tu jugak kitorang berjumpa dengan Firdaus bukan Faridah yang akan guide kitorang untuk ke Irau esoknya. Bila dia dah bukak cerita pasal Irau, masing2 dah cuak. Maklumlah, kitorang ni bukannya pendaki tegar pun. Daki Broga dengan Bukit Puchong pun aku dah mintak nyawa. Inikan pulak Irau yang penuh misteri. Tapi walau apa pun, aku tetap berharap agar kami semua berjaya.