Saturday, October 6, 2012

jalan kaki yang pertama

Selama ni aku selalu je terlepas event kat Putrajaya. Memang teringin bebenor nak join night marathon, charity walk, dan macam2 lagilah. Last month my friend ajak join this charity walk. Lepas check schedule dan aku memang free, so pucuk dicita ulam mendatanglah kiranya. 

Tapi malangnya, tetiba pulak this weekend ada kelas. Patutnya Sabtu free dan exam hari ahad, tapi exam postponed to the next Sunday and class which supposed to be on the next weekend were bring forward to this weekend. Even the event will start at 6pm, but t-shirt collection is available from 1.00 to 4.30pm. Luckily, my friend's collected the t-shirt for me and right after class I drove to Putrajaya. Sudahlah jalan biasa yang aku selalu ambik nak ke dataran tu tutup pulak, kecoh betullah. Terpaksalah aku ikut laluan alternatif. 


Masa ni kitorang tengah tunggu 4 orang brother dengan paraglider land bawak turun setiap sorang beras, jagung, gandum dan jagung, simbolik makanan ruji masyarakat dunia. Tapi masa ni angin kuat, bukan aku je yang cuak bila payung sorang glider tu hampir kuncup ditiup angin. Cuak weh! Last2 diorang landing sebelah Wisma Tani instead of depan main stage. 


Lepas brother2 paraglider bawak turun makanan tu, YM Tunku Zarith Sofia selaku tetamu kehormat dan VIP lain masukkan dalam bekas, treler ni pulak lalu. Konon2 utk bring the foods into the containerlah gamaknya.  


Semua orang dah ready nak berjalan2. Masing2 tengah countdown ramai2. 


Belon dah lepas beterbangan, maka bermulalah acara.

Walkathon ni ada dua option, sama ada pilih untuk jalan 3km atau 5km. Tapi aku nampak ramai yang pilih untuk jalan 5km. Orang kelainan upaya (OKU) pun ramai yang join this walkathon. Yang sihat walafiat memang ramailah. 


Dah hampir separuh perjalanan dah ni. PICC dah nampak jelas kat depan mata. Kami bermula depan Palace of Justice, pastu u-turn depan PICC dan finishing point depan Palace of Justice tu jugak. 


Masa ni aku dah u-turn. Kami ni sibuk ambik gambar, banyak sangat pit stop. Bukannya betul2 concentrate berjalan. Maklumlah, kalau nak diharapkan saja2 datang sini ambik gambar, memang tidaklah. Kiranya sambil menyelam minum airlah ni. 

  
Sempat lagi layan sunset. Bukan kami berdua je, ramai lagi yang join sekali. 



Finally, lepas berjalan sejauh 5km dengan masa lebih kurang 1 jam 15 minit dicampur dengan berhenti ambil gambar di sana sini. Alhamdulillah, tak terasa 5km tu.


Muka2 kepenatan selepas berjalan kaki beramai2 berlatar belakangkan Palace of Justice. Kami rehat sekejap sebelum kembali ke pangkal jalan pulang.


Aku termiss HOPE, rasanya ada banyak lagi yang aku tak perasan. Maklumlah orang ramai, ini pun kalau nak tunggu tak ada orang baru nak tangkap gambar, memang tak dapatlah. 

Secara keseluruhannya, aku amat berpuas hati dengan event hari ni. My first walk, World Hunger Relief 2012 Charity Walk. Walaupun ini adalah jalan kaki aku yang pertama, Alhamdulillah aku berjaya habiskan. Kalau lari, rasanya aku cepat pancit. Insya Allah, kalau ada peluang aku nak join lagi. Night marathon mesti best, dapat menikmati pemandangan Putrajaya waktu malam. 

footnote: kisah perjalanan di Vietnam terbengkalai buat sementara, akan disambung bila idea dan mood datang menyerang. Maaf kalau ada yang tertunggu2 mode perasan, haha


4 comments:

  1. bet ke best? haha...
    jom, next time aku roger ko....

    ReplyDelete
  2. hahaa.. ur ek-housemate yg slalu gduh ngan u tu la.. mls letk nama la anne..ehehehe..bru nk komen tbantut pulaks..haha

    ReplyDelete
  3. apa salahnya letak nama, baru ler glemer ahakkss.. erk, lg pun x-hsemate i ramai, yg mana satu erk? *sambil garu kepala... hahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...