Wednesday, October 3, 2012

day 2 | hoi an part1

Lepas Subuh pagi tu aku sambung tidur balik, malas nak ke mana2. Lagipun aku memang janji nak jumpa Truong, dia akan sampai dalam pukul 9.00 lebih. Itu yang kitorang janji masa bersms malam tu. Lepas bersiap seadanya tak perlu nak mekap bagai sebab aku bukanlah orangnya aku keluar lepas Truong hantar sms dia tunggu aku dekat main road, simpang nak masuk ke homestay.

First time aku jumpa Truong face to face, sebelum ni kitorang bermessage kat CS. Sebenarnya aku request couch, tapi memandangkan masa tu family dia ada problem so couch is not available. Tapi katanya dia boleh bawak aku jalan2 kat Hoi An town on Saturday since dia free on that day. Pucuk dicita ulam mendatang, sebabnya aku tak mengharap sangat untuk couch surf tu.

Lepas parking motor kat Hospital Hoi An satu2nya hospital kerajaan kat Hoi An kami pun menapak. Asalnya dia berhasrat nak ajak aku cycling around the town, tapi memandangkan aku masih lagi gagal untuk berbasikal maka jalan kaki adalah pilihan yang terbaik. Nampaknya aku kena berguru dengan WakJan camana nak cepat pandai cycling nih, haha.

Kebetulan masa aku datang ni cuaca di Hoi An panas terik, tak hujan. Syukur Alhamdulillah walaupun hari2 aku bermandi peluh.

 
Walaupun aku berhasrat nak ke Central Market ni, tapi pasar ni bukanlah destinasi pertama. 


Belah kanan dalam gambar kat atas tadi, korang boleh jumpa booth tiket ni. Untuk masuk dan melawat museum and other places kat town ni kena beli tiket. Untuk foreigner VND90,000 dan local people cuma bayar VND45,000. Dengan tiket tu korang cuma boleh melawat 5 tempat je. 


Korang akan sentiasa jumpa signage macam ni. Tapi kalau takde signage begini pun, memang susah jugak nak nampak kereta kat jalan. 


Dengan tiket yang dibeli, destinasi pertama dalam senarai yang diterjah adalah Japanese Bridge ni. Gambar ni dari sebelah sana, bukan dari main entrance. 


Lepas Japanese Bridge tadi, korang akan masuk ke kawasan perkampungan Jepun ni. Haa... jangan terpedaya sebab nama ni aku sesuka hati je bagi. Since lalu ikut jambatan tadi jumpa kawasan ni, so aku namakan sebegitu. Tapi aku memang suka kat tempat ni, redup dan harmoni je. 


Japanese Bridge ni taklah panjang pun, pendek aje. Dalam bridge, kat tengah2 tu ada tempat dorang worship. Bolehlah dikatakan sebagai mini temple. Korang boleh klik sini untuk lebih info pasal jambatan ni.


Selain Japanese Bridge yang mana korang kena present tiket yang dibeli sebelum dibenarkan lalu, untuk ke seberang sana boleh jugak lalu ikut jambatan kayu ni. Dalam sungai tu ada fishing net, berderet sepanjang sungai. Jalan yang korang nampak seberang sungai sana tu, setiap malam ada night market.


Jambatan yang aku tak-tahu-nama dan berhias tanglung ni akan bawak korang ke seberang sana. Tempat diadakan night market setiap malam. Ohh, aku ternampak sesuatu yang sungguh tak disangka kat bawah jambatan ni. Nasib baik aku nampak dari jauh, kalau tak........ fuhhh lap peluh kat dahi! 


Taman kat sebelah kanan ni masa aku lalu ada group mak cik2 duk jual daging panggang ala2 sate kat Malaysia, minuman dan makanan. Kalau sebelah malam pulak memang ada show kat sini.


Lepas tu, kami ke sini. Ni tempat kedua dalam list tiket yang kami masuk. 


Ni pulak alat yang digunakan untuk tangkap udang dan masih digunakan sehingga ke hari ini. Aku yang datang dari jauh ni logiklah tengok benda alah ni for the first time. Truong yang sahih dan confirm lahir dan besar kat Hoi An ni pun tak pernah tengok. First time katanya.


Kemudian kami ke central market. Pasar ni ada banyak section, ada bahagian jual makanan dan minuman macam kat atas ni, pakaian, barangan basah dan lain2. Pendek kata tak semua benda korang nak ada kat sini, hahaha.

Lepas rehat kejap, penjelajahan untuk hari kedua diteruskan. Ada lagi 3 tempat yang belum dikunjungi. Rugilah dah bayar mahal2 tak masuk pulak. Lagi 3 tempat tu akan disambung dalam next entry.


3 comments:

  1. nampak apa tu kat bawah jambatan?? curious ni.. :D

    ReplyDelete
  2. haha... sesuatu yang tak sepatutnya dilakukan kat tempat terbuka. tak sanggup nak citer... erkkk...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...