Wednesday, October 17, 2012

day 2 | hoi an part2

Lepas dah recharge tenaga, latihan kawad kaki diteruskan. Yang sebenarnya, untuk aktiviti hari ni aku boleh dikatakan follow je ke mana sahaja Truong bawak. Katanya kita tak perlu rushing, relax and steady je sebab confirm boleh habiskan 5 tempat tu dalam masa tak sampai sehari. Tapi memang pun, sebabnya aku asyiklah lalu ikut laluan yang sama!


Tempat ketiga yang dituju, Phuc Kien Assembly Hall. Tak lama pun aku kat sini. Lepas pusing sana pusing sini kami pun blah. Kebetulan masa ni ramai pelancong dari China dan dorang duk worship, busuk giler bau colok yang dorang bakar. Sakit hidung aku dibuatnya, tu antara sebab tak lama aku kat dalam tu. Lebihnya aku melepak kat luar.

Dari jalan yang sama, kami menyinggah ke alamat bernombor 129 Tran Phu. Aku sebenarnya main singgah je, tak plan pun nak ke mana2. Bila kebetulan refer dalam map ada tempat yang boleh disinggah, kami singgah je. Tempat tu okay ke tak, memang tak terfikir pun. Memang redah sampai sudah.

Tempat yang kami singgah ni adalah antara rumah lama yang masih kekal dan boleh dilawati di sini. Old House of Duc An, dan kami bertemu dengan pemilik yang merupakan generasi ke 6 rumah ni. Masa kami sampai ni, ada satu group tengah buat wedding photo-shoot. Lupa pulak aku nak photo-shoot dorang. 
   

Konsep rumah Vietnam ni memang bukaan kecil tapi memanjang ke belakang. Kurus, macam orang2 Vietnam jugak yang kebanyakannya kurus2 belaka. Sebahagian dari bahagian tengah rumah ada ruang terbuka yang aku namakan open roof biasanya dijadikan taman, sejuk je. Dan bahagian belakang adalah family area.  


Deretan bangunan lama di Hoi An ancient city. Bentuk dan color lebih kurang sama je semuanya.  


Walaupun matahari panas terik, tapi suasananya aman damai. Aku suka!

Tempat terakhir dalam 5 tempat yang kitorang boleh masuk dengan tiket yang dibeli tu memang dah kami reserve untuk ke Hoi An Art Craft Manufacturing Workshop. Pukul 3.15 ada performance, so dalam pukul 3 tu kami dah mencari tempat tu. Jenuh kami berpusing, tak jugak jumpa tempat yang dicari. Last2 bila masa dah makin suntuk, aku suruh Truong tanya orang. Local to local talk is better, haha. 

Finally, we did manage to find the place. Masa kami sampai tu performance dah start! Minah yang jaga tu suruh kami masuk tengok performance tu dulu, kupon masuk tu bagi kemudian. 


Tarian tanglung ni panjang sebenarnya, tapi ni yang dah hujung2. Suka aku tengok, sebab ada unsur2 lawak. Kalau korang perasan muziknya macam pengaruh China pun ada. 


Dah habis menari, jom kita bergambar! Kebetulan masa ni memang ada rombongan dari Thailand, dorang ada anti-corruption conference kalau tak silap. Dah alang2 menyelam, terus minum airlah gamaknya. Performance ni banyak jugak sebenarnya, ada nyanyi2, main alat muzik dan tarian ni kira closinglah. Lepas dah habis baru aku serahkan kupon dan jelajah dalam kawasan ni. 


Sungguh tekun akak ni menyulam, aku tak tahu nak panggil sulam ke jahit. Kat atas kain tu dilukis dengan pensil gambar apa yang nak dihasilkan. Pastu dengan menggunakan benang jahit yang biasa tu, akak ni menyulam aka jahit dengan benang. Aku rasa macam susah sebab tak ada guidance. Kalau cross-stitch yang selalu aku buat tu lagi senang sebab dah ada pattern. Follow je, tapi yang ni atas kreativiti sendiri. Yang dah siap ada dipamerkan untuk dijual. Prepare duit je. 


Tanglung tu jugak yang menarik perhatian aku!


Kreativiti dorang ni agak menarik jugak. Ukiran ni dari buluh yang ditransformkan menjadi pak cik hensem berjanggut. 


Lama aku kat dalam ni. Macam2 hasil kesenian yang korang boleh tengok kat sini. Inilah Hoi An Art Craft Manufacturing Workshop yang jenuh kami cari. Tempatnya agak tersorok, patutlah susah nak jumpa! Alasan semata... hehe.


Nampak tu? Kalau ada motor yang melintasi garis ni, memang tak pasal2 kena halau. Tak percaya sudah, tapi aku nampak ada orang kena halau, haha. Nak lagi sahih, korang try lah bawak motor kat sini. Tetiba je nanti ada polis keluar.


Selain pakaian, kat ancient city ni berlambak kedai kasut. Aku berkenan jugaklah, tapi poket aku tak izinkan. So tak adalah aku membelinya. Tapi sekarang dah teringat2, haih! Kacau sungguh!

Hari dah hampir gelap. So, we decided to end our tour in the city and proceed to the outskirt. Dia nak bawak aku jumpa mak dia. 


Ingat lagi tak tempat ni? Aku lalu lagi sekali masa dalam perjalanan nak ke rumah Truong. 

Lepas dia tunjukkan rumahnya, dia bawak aku ke workshop tempat emaknya bekerja. Lama jugak aku kat situ. Bersembang macam2. Truong yang jadi penterjemah antara kami. Mak dia siap jemput aku dinner dengan family dia, tapi aku terpaksa tolak dengan baik. 


Masa ni aku dalam perjalanan pulang, dihantar Truong. Nak mintak dia tunggu sunset dengan aku kat sini tak logiklah pulak. Kesian dekat dia, dah seharian temankan aku berjalan meredah panas terik. 


Anak itik orang pulang petang. Seronoknya kalau time ni aku pandai berbasikal, boleh aku cycling tengok sunset kat jambatan tadi. 

Bila dah balik, badan memang terasa penatnya. Malas pulak nak keluar malam. Hajatnya nak melihat Hoi An di waktu malam. Kata orang cahaya lantern memang penarik Hoi An di waktu malam. Badan penat, tapi esok dah nak ke Da Nang. Hati aku berbelah bagi antara nak pergi dengan tidak.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...