Sunday, October 21, 2012

day 2 | last part

Bila dah balik ke bilik dan rehatkan badan, rasa malas lah pulak nak keluar. Penat, mengantuk dan paling teruk rasa malas teramat2lah kuat auranya. Hati aku berbelah bahagi sama ada nak keluar atau tak. Sememangnya aku kepenatan dan dalam pada itu sempat aku bersms dengan organizer untuk free tour esok hari. Aku cuma ada malam ni sahaja di Hoi An sebab esok petang aku dah nak ke Da Nang. Aku jadi lemah bila teringatkan jarak antara homestay dengan town yang jauh dan aku cuma mampu menapak je. Time ni mulalah terasa kesal sebab tak belajar berbasikal dari awal. Kalau tak...... sungguh, perkataan kalau ni memang menyakitkan hati dan perasaan, haih!

Setelah didarab dan bahagi, dicampur pulak dengan kuasa dua sebelum ditolak dengan punca kuasa tiga nasib baik tak melalut ke kuasa 7 aku akhirnya decide, 'okay, this is the last night I'm in Hoi An, just forget about tired and laziness, enjoy Hoi An till I am really flat. Let's enjoy!' and around 6++ aku keluar. Walaupun baru pukul 6 lebih, tapi macam dah pukul 8 malam kat Sepang!

Aku memang sentiasa bawak torchlight kalau keluar malam2. Manalah tahu kot2 diperlukan, adalah bantuan. Macam biasa, aku cuma mampu memandang sepi basikal yang setia menanti sebelum melangkah keluar. 


Apa perasaan korang bila tengok gambar ni? Seram? Cuak? Atau biasa2 je, takde papelah dengan bangunan tu... Agak2 boleh teka tak bangunan ni tempat apa? Aku sengaja berpatah balik semata2 nak ambik gambar ni, at first aku sendiri terkejut dan rasa seram bila tengok. Inilah hospital yang pada siangnya kami parking motor kat sini. Agak2 kalau macam ni rupa hospital waktu malam kat Malaysia ni, ada tak orang nak datang, especially untuk kes2 kecemasan?

Kat tengah2 town memang meriah dengan orang ramai. Waktu malam ni yang banyaknya orang berjalan kaki dan berbasikal. Susah nak tengok orang bermotorsikal. Aku singgah ke sebuah kedai, belek2 t-shirt sambil berbual dengan akak kedai. Last2 aku sambar 6 helai t-shirt dan lepas jenuh mengayat aku dapatlah jugak diskaun $1. Akak tu kata harga yang dia bagi tu memang dah cukup murah. Tapi sebab aku orang Asia jugak dan murah dengan senyuman, maka dia pun bagilah diskaun tu. $1 je untuk senyuman aku, aduhaii... murah bebenor. Okaylah dari langsung tak ada, syukur Alhamdulillah. 

Lepas tu aku berjalan ke heart of the city, nak tengok lantern. Konon2 nak test laluan lain, tak pasal2 aku sesat. Jenuh cari jalan keluar tak jumpa2, aku akhirnya patah balik dan tadaa!! Berjalan waktu siang dengan malam banyak bezanya. Tambah pulak kat tempat asing. 

Orait, jom layan gambar! Hoi An memang meriah dengan cahaya lantern.




Perahu tersusun kat tepi jeti. Cantik disimbah cahaya lantern di waktu malam. 






Di tepi sungai menghala ke arah Japanese Bridge ada banyak gerai2 yang hanya dibuka pada waktu malam. Menariknya meja dan bangku rendah2 dan comel je. Siang hari memang tak ada. 


Pasar malam di seberang jambatan. Kalau perasan aku ada mention pasal tempat ni dalam previous entry. 


Sebelum balik sempat aku layan cahaya lantern puas2. Bila nak balik barulah terasa kepenatan yang amat sangat. Kaki pun dah lenguh semacam, tangkapan pun tak meriah mana sebab poket aku tak menarik sangat pun. 

Aku tanya pak cik cyclo kat tepi jambatan tu. Masing2 tak pandai cakap English, tanya mamat yang keje kat restoran seberang jalan tu pun dia tak tahu jugak. Hampeh, sebabnya restoran dia ramai mat saleh masuk tapi pekerja tak tahu berbahasa Inggeris pulak. 

Sudahnya aku keluarkan map dan tunjuk kat mana homestay aku since dia tak tahu bila aku tunjukkan alamat. Mahal jugak naik cyclo ni, tapi bila fikirkan pak cik tu guna tenaga tuanya nak kayuh, malam pulak tu, jadi aku pejam mata jelah. Tak mengapalah, sesekali berkongsi rezeki dengan mereka2 yang lebih memerlukan. Kawan pak cik cyclo tu dengan jayanya meneka aku dari Malaysia. Pertama kali orang dapat teka dengan tepat! Bangganya aku... sudah! perasaan riak sudah mari... 

Alhamdulillah, pak cik tu hantar aku sampai depan pagar. Host aku sekeluarga dah tidur masa aku balik. Lepas mandi dan tunaikan kewajipan aku kemas bag. Packing mana yang patut sebab esok aku dah nak ke Da Nang. Cuma aku tak pasti lagi pasal program sebelah paginya. Tak mengapalah, yang penting malam ni aku tidur dan berehat sebaiknya. 


And this lovely girl is Truong, and her mother. Truong was kind enough showing me around the ancient town and bring me to her mother's workplace. I have a very great evening with them, talking and sharing some stories. And Truong is great accompanying too!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...