Wednesday, April 11, 2012

kul - pen: day1

Tiket ke Penang aku dah secured lama dah, masa tu Pak Tony buat sales and I managed to grab return flight ticket for only RM41.00. Disebabkan aku benar2 sibuk memang betul2 sibuk pun sepanjang Februari dan Mac, aku langsung tak berpeluang nak google apa yang patut untuk trip jalan2 cari makan carik makanlah sangat ni except booking hostel thru hostelworld

Pagi Sabtu, flight delay for about 30 minutes, and for sure sampai kat Penang pun lambat jugak. Aiport Penang currently under renovation, so memang tak selesalah keadaannya. Disebabkan kelaparan sebab tak makan dari pagi, kecuali teguk air mineral aje, aku beli wafer berintikan chicken floss and mayo. Aku lupa nak snap gambar sebab dah lapar sangat. Ngap pun sambil berjalan ke bus stop depan airport terminal. 

Punyalah lama kami duk menunggu Bas 401E, berkematu dah *ontot dibuatnya. Along together ada few travellers dari Hong Kong, China dan aku lupa nak tanya dua minah salleh tu dari mana. Aku dah hampir2 tertido menanti bas yang tak kunjung tiba. Almost three hours menunggu, barulah sampai. Malangnya bas tu tak ke Carnavon Street, so ke Komtar ajelah. Sesiapa yang berhajat nak naik public bus di Penang, sila sediakan duit kecil and coins as well. Aku telah 'tersedekah' tanpa rela dekat driver bas tu. Sudahlah drivernya tak mesra alam, adess.

Dari Komtar, kena menapak ke bus stop depan tokong setelah bertanya pada abang rapid untuk bas ke Lebuh Chulia. Nasib baik driver ni mesra alam, diturunkan kami depan simpang nak ke Love Lane. Sungguh bernasib baik sebab elok aje masuk ke reception, hujan turun dengan lebatnya. 

Setelah diberikan kunci dan ditunjukkan apa yang patut, its a time for landing time! Penat menunggu bas kat airport sekadar alasan membuatkan mata aku berat semacam. Dengan hujan pulak kat luar, katil adalah tempat terbaik!

Dalam pukul 7 baru keluar carik makan. Tanpa map, hanya melangkah, akhirnya tersadai di Lebuh Pasar @ Little India. Strolled here and there semata2 nak carik tempat makan tanpa rasa was-was. Akhirnya memilih gerai chapati di tepi longkang!   


Chapati dan kari kambing. Ini adalah chapati pertama yang masuk ke perut melalui anak tekak aku untuk kali pertama sepanjang aku bernafas di bumi ini. 

Lepas dah kenyang, kami berjalan ke balik hostel melalui jalan bertentangan. Masa nilah kami jumpa restoran nasi kandar beratur. Akhirnya decide untuk datang balik malam ni untuk sama2 beratur. Sambil2 tu menerokai laluan baru.


Meriah sungguh lorong ni, cantik begemerlapan dengan cahaya lampu. Belah kiri ada kelab yang hingar bingarnya memang sampai ke luar lah. Keluar dari lorong ni, ke kanan sikit dan jumpa lorong ke hostel. Balik ke pangkal jalan since malam masih muda.


Pukul 9 lebih2, keluar lagi sebab nak ambik bahagian dalam acara beratur beramai2 sebelum makan. Masa ni baru 9.40, tapi yang tengah beratur punyalah ramai. Ini barisan di depan, kat belakang usah ceritalah. Yang dah duduk menempah meja pun dah penuh.


Akhirnya pem'beratur'an membuahkan hasil. Sepinggan nasi, ayam goreng seketul, telur ikan seketul, kuah kari asing harganya RM9.00. Air harga lain, tau. Alhamdulillah, kenyanglah walaupun dikongsi berdua. Rasanya? No second time. 


Masa kami melangkah untuk pulang, orang masih ramai. Entah apa yang menarik untuk mereka2 ini beratur pun aku tak pasti. Yang aku pasti makanannya tak menepati selera aku. Karinya tak adalah terangkat pun, biasa2 aje. Mungkin sebab nasi kandar ni old skol kot, maklumlah since 1943 masa ni ayah aku pun tak lahir lagi.....


Lihatlah semua, bahawasanya aku telah menjamu perutku di Nasi Kandar Beratur! Tu bukti harga nasi tu RM9.00, aku tak tipu ye. Restoran ni letaknya sebelah Masjid Kapitan Keling. Kalau korang datang before 10pm, bukan kedai ni yang bukak, tapi kedai lain. Pun jual nasi kandar jugak kat tempat yang sama. 

Setelah kekenyangan, maka berjalanlah kami ke hostel. Kiranya makan banyak2 tu tak adalah menjadi lemak sebab lepas tu berjalan kaki. Kira exercise lah jugak tu. Tak adanya nak terus naik ke bilik sebab malam masih muda. Aku melepak dulu kat luar sambil2 cuci mata. Hostel sebelah selang satu pintu siap ada bar dengan live music lagi. Memang meriah, kenyang jugaklah mencuci mata versi aku, hahaha. 


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...