Sunday, July 25, 2010

Pulau Pangkor - hari pertama

Kami bertolak dari Bandar Baru Salak Tinggi tepat jam 7.30pagi. Singgah sebentar di Esso untuk mengisi minyak sebelum meneruskan perjalanan melalui Lebuhraya Elite. Dari awal kami berhajat untuk singgah breakfast di Restoran Jejantas Sungai Buluh, namun setibanya di sana kami membatalkan niat. Terlalu ramai orang dan parking telah penuh.

Kami meneruskan perjalanan dan berhenti di R&R Rawang. Nasib kami baik kerana setibanya kami, ada sebuah kereta keluar dan aku dengan pantasnya mengambil tempat tersebut. Orang yang ramai menyebabkan kami membungkus dan makan di bangku rehat.

Perjalanan diteruskan dengan bertukar pemandu dan kami keluar melalui exit Bidor, tak jauh pun sebenarnya dari KL. Namun perjalanan terasa jauh apabila melalui jalan kampung. Disebabkan tiada penunjuk arah, kami tersesat agak jauh dan berpatah balik setelah bertanya di sebuah stesen minyak.

Melalui jalan kampung yang ada kalanya rosak, jalan turut dikongsi dengan lori yang berat dan besar tidak membolehkan kami untuk memandu dengan lancar. Kami akhirnya sampai ke Pekan Manjung sewaktu jam sudah pun menunjukkan 12 tengah hari. Memandangkan kami tidak pasti tentang jarak serta perjalanan yang bakal dilalui, kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan tanpa mengisi perut. Dari Manjung ke Jeti Lumut tidaklah jauh mana sebenarnya.

Meninggalkan Qaseh di sebuah kawasan parking dengan bayaran RM10.00 sehari dengan harapan agar semuanya selamat. Di jeti, kami terus check in di kaunter Pangkor Island Beach Resort and we were directed to the ferry, that will bring us to the PIBR jetty in Pangkor Island.

Setelah melalui perjalanan lebih kurang setengah jam, kami sampai di jeti dan disambut oleh bas mini yang akan membawa kami ke hotel. Setibanya di hotel, kehadiran kami disambut pula oleh alunan welcome song and also welcome drink by the
hotel staff. Lepas check in, kena tunggu seketika sementara bilik disiapkan since the housekeeper still doing their job.

Inilah pandangan pertama yang menyambutku apabila aku melangkah masuk ke bilik ini. Bilik yang akan aku huni selama tiga hari dua malam di Pulau Pangkor ini.

Antara dua benua.

Lonely...

Biasan cahaya di permukaan pantai, hasil seni yang unik dan menarik.

Hasil seni lakaran sang ketam. Cantik dan unik!

Mostly the picture below were taken while we were walking at beach during sunset. So, korang layan ajelah gambar sunset kat tepi pantai ni.

Di remang senja.

Amacam? Okay tak picture ni?

Akhirnya, berjaya jugak aku capture hornbill yang pemalu ini dari jarak dekat. Ini pun disebabkan makanan yang tersedia, itu sebabnya ia masih setia di situ.

Sunset yang sudah sampai ke penghujungnya pada petang ini.

Pemandangan permulaan malam dari balkoni bilik.

Haha.. malam dah tiba, dan katil ni dah memanggil suruh beradu.

footnote: sesekali bercuti dalam negara pun menarik. Banyak tempat yang indah dan menarik untuk dilawati. Cuti2 Malaysia....

1 comment:

1. subhanallah!! amazing betul gambar pemandangan tuh.. especially time nk malam tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...