Wednesday, July 28, 2010

pulau pangkor - hari ketiga

Hari terakhir di Pulau Pangkor, terasa sayang untuk ditinggalkan. Segala2nya indah dan menyenangkan. Terutamanya deburan ombak, kicauan burung, dan amannya di sini tanpa gangguan. Namun pagi hari aku dikejutkan dengan deringan telefon. Aduyai... benar2 membuatkan lena aku tergugat.

Menjengah di luar balkoni di awal pagi, aku sempat melihat sang tupai ini yang berkejaran dari satu pokok ke pokok kelapa yang lain. Seronok aku melihat gelagat sang tupai ini. Sempat jugak aku capture gelagat salah seekor dari pasangan tupai tersebut.

Berseorangan di awal pagi menikmati keindahan pagi di tepian pantai. Ombak kelihatan agak ganas memandangkan hujan turun agak lebat pada malamnya. Tidak ramai yang berada di pesisiran pantai di waktu pagi ini.

Setelah sekian kalinya berkejaran dengan ombak, clam dan si ketam. Akhirnya aku berjaya menangkap ketam ini untuk diabadikan sebagai kenangan yang terindah. Awalnya aku ingatkan yang aku tangkap ini adalah clam, namun sebaik aku merasa geli di tapak tangan barulah aku menyedari bahawa bukan clam yang aku tangkap. Sebaik sahaja pasir dibersihkan dengan air laut, muncullah rupa sebenar si ketam ini.

Bilik yang di tingkat paling atas itu merupakan ruang yang aku huni selama tiga hari dua malam. Balkoni itu merupakan tempat aku melepak sambil mencuci mata, hahaha.

My room!

Aku tidak pasti bangunan seakan menara ini untuk apa. It's located next to the lobby.

Saat untuk berangkat pulang. Feri kuning itulah yang akan membawa kami semua ke tanah besar.

Dua gambar di atas aku capture sewaktu di pekan Sitiawan, ketika berhenti seketika di lampu isyarat. Yang menarik perhatian aku selain dari bangunan lama ini adalah lampu yang masih terlekat kemas di dinding.

Gambar dicapture ketika kereta sedang bergerak. Kelihatan padi yang sedang dituai serta burung putih yang banyak terdapat di situ.

Dalam perjalanan pulang, kami mengambil keputusan untuk singgah seketika di Bandar Teluk Intan memandangkan kami sudah hampir dengan bandar ini. Tidak susah untuk mencari Menara Condong Teluk Intan, benar2 berada di tengah bandar. Kami hanya berhenti seketika, mengambil gambar dan kembali meneruskan perjalanan.

I don't know what exactly this and what for. I snap this picture at Menara Condong Teluk Intan.

Di dalam pagar itu merupakan seakan kolam dan mempunyai air. Aku dapat melihat banyak syiling di dalamnya, mungkin dilemparkan oleh sesetengah orang yang membuat hajat barangkali.

Menara ini berada di hadapan jalan. Di belakang menara ini merupakan dataran luas dan dikelilingi oleh bangunan kedai. Ada antaranya bangunan lama yang masih elok.

Perjalanan pulang diteruskan dengan harapan kami akan sampai sebelum senja melabuhkan tirainya. Perjalanan lancar sehingga kami memasuki tol Bidor, tiada lagi sesat seperti perjalanan pergi sebelum ini. Kononnya si driver aku nak pecut 160km/j, nak test keupayaan Qasehku walaupun aku menentang hebat. Baru aja nak pecut, ada kereta memberi peringatan tentang sesuatu. Maka perjalanan menjadi agak membosankan dan mengantuk dengan kelajuan yang tak melebihi 110km/j. Namun begitu aku menarik nafas lega, hahaha..

Sebelum sampai exit ke Rawang, kenderaan di hadapan semakin perlahan. Rupa2nya ada road block di kedua2 arah. Mujurlah kami 'terselamat' dari saman. Lega.., selamat RM300.00. Dan perjalanan seterusnya tetap dengan kelajuan yang dibenarkan, takut kalau2 ada lagi road block di hadapan. Aku sampai ke rumah lebih kurang pukul 6.30 petang. Hari masih terang.

footnote: Alhamdulillah, percutian yang dirancang dalam masa yang singkat ini berjalan lancar tanpa sebarang kesulitan. Terima kasih yang tak terhingga kepada insan yang banyak mengeluarkan wang untuk aku bagi percutian ini. Lain kali bawaklah saya bercuti lagi, hihi.

1 comment:

1. besnye dpt cuti gi jln2, dah lama x gi melancong, tgk gambar2 yg u snap tu, cantik gak, ishh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...