Tuesday, July 27, 2010

pulau pangkor - hari kedua

Bangun pagi aku didendangkan dengan deburan ombak yang masih setia dengan pantainya. Indah dan mengasyikkan, silap2 boleh terlena kembali. Sudahlah dengan hawa dingin, bunyi ombak, sesekali burung berkicau nyaring memang benar2 mengulit rasa untuk terus berada di bawah selimut tebal.

Kami bersarapan di hotel. Masakannya biasa2 sahaja. Setelah selesai bersarapan, kami mengambil keputusan untuk mengelilingi pulau. Asalnya ingin menyewa basikal, namun aku yang tak pandai basikal ini merayu agar diubah kepada motosikal. Mujurlah rayuanku didengari, dan kami menyewa motosikal dengan kadar RM20.00 sejam. Tujuan kami tentulah mengelilingi pulau yang tak sebesar mana pun, sebenarnya.


Sebelum keluar, sempatlah aku capture the hotel entrance. Sewaktu sampai semalam, ramai sangat orang dan aku tak suka ambil gambar dalam keadaan yang crowded with peoples.


Sementara menunggu penjaga kaunter datang, sempatlah aku cuci mata dan menikmati suasana pantai di waktu pagi.








Cantikkan hasil seni si ketam ni? Bentuknya seperti rama2. Kalau korang perasan ada dua ekor ketam yang masih kecil sedang berusaha menyiapkan hasil seni yang tak ternilai harganya ini.

Gambar di bawah ni merupakan hasil capture yang diambil sewaktu melawat tapak Kota Belanda. Korang layan aje lah..
















Gambar ni pulak aku snap masa berhenti seketika dekat satu selekoh berbukit. Look nice!


Konon2nya ni macam menara tinjaulah, tapi aku tak berani pulak nak naik ke atas tu. Macam menyeramkan aje.


Ni depan jeti, aku ambik gambar ni masa kitorang berjalan dari hotel ke jeti pada petangnya. Ingatkan nak explore kawasan sekitar dengan berjalan kaki dan mengambil gambar, tetapi gerimis dari rintik halus bertukar menjadi kasar menyebabkan kami menukar perancangan. So, we decide to going back to hotel, risau kalau2 gerimis bertukar menjadi hujan lebat. Yang frustnya, tak hujan pun.


Dah tak tahu nak buat apa, bila ombak surut je aku mengejar clam yang tertinggal. Ini je yang sempat aku capture. Aku kena cepat sebab clam ni dengan pantasnya akan masuk ke dalam pasir bila ombak dah kembali ke laut.




Punyalah susah nak tangkap gambar anak ketam ni. Berjaya jugak aku, akhirnya.


Puas hati dapat tangkap. Tapi clam ni tak besar, kecil aje. Yang besar laju aje menyusup masuk ke dalam pasir.


Aku memberanikan diri turun berseorangan ke pantai di waktu malam. Tapi bila gerimis mula turun, cepat2 aku balik ke bilik. Sudahlah ombak kuat menghempas pantai, cuak jugak! Hahaha....

footnote: aku mahu menjadi seperti pantai, tetap setia menanti kehadiran ombak. Walaupun kadang2 ombak datang dengan ganasnya, membawa segala kotoran dari isi laut ke pantai, namun semuanya diterima oleh pantai dengan hati yang terbuka. Namun ombak juga seringkali mendatangi pantai dengan penuh kelembutan. Setianya pantai dan ombak memang sukar untuk digugat.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...