Tuesday, June 11, 2013

trip sempoi: panggilan pulau

Setelah semuanya kenyang dijamu nasi kebuli oleh mak Nani yang baik hati lagi cantik, kami bergerak ke Jeti Syahbandar. Jangan tak tahu, sudahlah kami kenyang dijamu kat rumah, malahan kami turut dibekalkan lagi. Kami redah hujan renyai dan sewaktu tiba di kaunter, orang dah ramai tunggu turn dan beratur nak beli tiket feri. 

Tambang untuk dewasa adalah RM35 untuk penduduk Terengganu, RM55 bagi yang bukan orang Terengganu dan kanak2 RM25 seorang. Kalau tak silap jadual feri ke Pulau Redang dari jeti ni cuma ada 2 kali sehari, 10.30 pagi dan 12.00 tengah hari, bergantung pada keadaan cuaca. Tapi kalau korang dah booking siap2 dengan hotel mungkin ada arrangement untuk korang.  


Akhirnya kitorang boarded setelah usaha Nani bersesak beli tiket berjaya, kami semua menunggu penuh debaran risau kot2 tak dapat tiket. Aku dan Izza pilih seat paling belakang, Masa ni hujan masih lagi turun.


Korang nampak benda hitam yang tergantung tu? Itu adalah plastik yang digantung, kot2 ada yang pening nak muntah boleh guna plastik tu. Tapi macam tak praktikal sebab tinggi tergantung. Orang kalau dah pening mana boleh nak bangun capai plastik kat atas tu. Kalau ada member okaylah jugak, kalau sorang2? 

Feri bergerak je aku terus lena, langsung tak sedar apa. Aku terjaga bila dengar macam bunyi riuh je. Rupa2nya dah nak sampai. Aku intai dari tingkap seat depan, cantik! Subhanallah! Aku rasa macam bukan kat Terengganu je, inilah padahnya bila dah lama tak berjalan, mulalah terberangan ntah apa2 hahaha. Disebabkan lama lagi nak tunggu bot special kami datang jemput, so kitorang berjalan ke arah mainland. Sambil2 tu mengushar sekeliling. 


Selalu aku nampak ambulans kat darat je. This time ambulans special sikit. Aku rasa ambulans ni memang standby kat sini, sebab tiap kali aku lalu sini memang ada je padahal 2 - 3 kali je pun lalu sini.


Pak cik bot dan bot berkembarnya. Masa kami sampai ni cuaca mendung, sedang elok nak berjalan dan menikmati apa yang patut sementara tunggu bot kami sampai.


Dan mengintai dari tirai kamar bawah jambatan. 


Ya, kami di sini. Tapi kami bukan betul2 di sini. Tujuan kami adalah di satu sudut yang tak boleh dikunjungi oleh orang lain dengan bebas. Hanya mereka yang terpilih seperti kami sahaja yang boleh ke sana. Ada deretan kedai kat tepi tu, sempatlah aku menyambar FM dengan Izza sementara yang lain2 dah menunggu kat kedai makan sebelah. Bot kami dah sampai sebelum sempat makanan dorang siap, sudahnya tapau je mana yang dah sempat masak.


Bersedia untuk dibawa pergi lagi. Kami akan ke Taman Laut yang tak jauh pun dari jeti ni.


Percikan air yang indah.


Pokok kelapa di Taman Laut Pulau Redang khas buat orang yang dah lama tak tengok pokok kelapa. Lepas makan dan bersolat, masing2 teruja nak terjun ke laut. Sejujurnya, aku takut air tapi teringin nak mencuba snorkeling. 


Mereka yang berjiwa besar dan tak takut air, jauh perginya dorang. Lepas tertelan air laut, aku terus surrender. Tapi sempat jugak tengok alam baru yang indah di bawah sana. Lepas rehat sekejap teruja nak cuba lagi. Baru half way kaki aku dah start kejang, mungkin sebab aku memandu terlalu lama malam sebelumnya. Kali ni aku betul2 surrender dan cuma berendam kat tepi je. 


Masa ni low tide, kalau high tide batu kat hujung tu tenggelam. 

Agak lama jugak kami membasahkan diri. Tapi tak adalah sampai lewat petang sebab kitorang belum lagi ke tempat tujuan utama. Bila semua dah ready, dengan basah2 dek air laut kami sekali lagi dibawa pergi dengan bot. Kali ni ke final destination untuk program malam nanti.

footnote: Alhamdulillah, minggu yang tough baru saja berlalu. Aku harap aku tak perlu repeat last module. As to date aku ada satu lagi module yang perlu diambil and a viva to go. 


5 comments:

  1. anne,

    best sgt...sy pun rindu laut...tp been so busy last month...mmg xblh nak buat ape2...huhu

    ReplyDelete
  2. baya,

    insya Allah, kalau ada rezeki lain kali mesti boleh pegi.. kdg2 kita terpaksa lepaskan sesuatu sebab komitmen..


    ijan,

    haruslah, haha..

    ReplyDelete
  3. amboi ayat 'mak Nani yang baik hati lagi cantik' tu yang tak tahan tu!

    teringat2 anne trip ni. haha

    ReplyDelete
  4. ayat penuh makna tersirat tu, nani.. haha

    betullah, rasa cepat giler masa berlalu.. tup2 dah kena berpisah.. w/pun mostly baru kenal tapi tetap havoc

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...