Saturday, June 22, 2013

trip sempoi: hari nan indah -part1

Walaupun tidur berhimpit2 dan aku tidur betul2 belakang pintu, tetap lena hingga ke pagi. Boleh dikatakan aku antara yang bangun lambat pagi tu. Lepas breakfast nasi goreng aku tolong makan je masing2 buat aktiviti bebas. Sayang kalau aku tak nikmati keamanan pagi kat Pantai Mak Kepit ni.


Kayu yang terpacak banyak2 tu adalah tanda tempat penyu bertelur. Dan malam tadi kami tidur kat kawasan lapang depan pantai tu. Padahal kalau terus sambung tidur kat pantai pun okay, sebabnya hujan tak jadi turun. Sekadar rintik2 kecik je.


Sendirian di satu sudut dunia, tetap setia menanti sesuatu yang tak pasti.


Sebenarnya kayu yang dipacakkan untuk tanda tempat penyu bertelur tu ditulis tarikh bila penyu tu bertelur. Dari situ renjer bertugas boleh jangka bila telur2 tu akan menetas. Aku baru tahu, kalau penyu tu bertelur kat tempat redup macam bawah pokok, anak penyu yang bakal menetas adalah jantan. Kalau bertelur kat tempat terbuka, anak2 penyu yang akan menetas nanti adalah betina.


Batu ni macam batu tanda pulak, letaknya di permulaan pantai Mak Kepit ni. Hujung belah sana ada lagi batu besar lain. Aku tak berani nak ke sebelah sana sebab air masih pasang pagi tu. Aku kan takut air orangnya. 


Tenang, aman dan mengasyikkan. Itulah yang aku rasa. Seolah2 bersatu dengan alam. 


Kami yang menyibuk dengan dorang yang betul2 sibuk. Sebenarnya, malam tadi ada 10 ekor penyu yang bertelur kat pantai sebelah pantai yang aku lupa namanya dan bila air pasang pasir pantainya tenggelam dan mereka2 ni dalam proses memindahkan telur penyu dari pantai sana ke sini. 


Yang bersedia untuk dipindah ke rumah baru. Telurnya kecik je, comel pulak tu. Masa kecik2 dulu aku pernah tengok telur ni dijual kat Pasar Payang, even pernah makan telurnya.


Yang dah selamat dipindahmasuk ke rumah baru. Berbeza betul lubang buatan manusia dan buatan penyu, tapi bentuknya tetap sedaya upaya dibuat menyerupai bentuk asal. Lubangnya jauh ke dalam dan bahagian bawahnya gemuk.


Bila dah puas menyibuk, tinggallah mereka2 ni aje yang bekerja. Tekun dorang ni. Best betul keje cam dorang, takde nak kena pakai uniform bagai, tak perlu nak punch in punch out. Lupa pulak nak tanya kot2 ada vacant, bolehlah hari2 merenung laut. Silap haribulan, dari takut air aku terus tak boleh berpisah dengan air lagi dah.


Agaknya korang tahu tak apekebendanya ni? Apa?! Tak tahu nak teka? Apadaaa...
Ni adalah bekas tapak kaki penyu. Erk, tapak kaki ke namanya? Tak kisahlah korang panggil apa pun, tapi itulah kesan yang ditinggalkan bila penyu mendarat.


Tanpa disangka, di sebalik pasir pantai yang kasar ni tersembunyi keindahan. Setiap ciptaan Allah itu ada kelebihannya, cuma kadang kala kita terlalu buta untuk melihatnya. Apatah lagi untuk menghargainya.


Air pasang pagi surut pukul 5... Nyonya bangun pagi siram pokok bunga.. Eh, korang sambung sendirilah. Masa ni air laut dalam poses untuk surut.


Dah surut pun. Jernih airnya, cantik sangat. Tambah pulak warna airnya berlapis2. Tak pasal2 aku berangan nak buat rumah tepi pantai pulak. Dan angan2 tu bersambung dan berkait sana sini tanpa aku minta. Enough said, mengingatkan aku pada seseorang.


2 comments:

  1. memang pun, tempat ni memang dijaga rapi... orang luar tak boleh masuk... cantik dan mendamaikan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...