Friday, January 21, 2011

kul - pdg - bukittinggi: day 1

Alhamdulillah, akhirnya hari yang ditunggu2 tiba jua. Dengan separuh perasaan teruja dan tidak sabar beserta dengan sebahagian lagi perasaan cemas dan khuatir. Serta kerisauan yang tidak putus2. Penerbangan pertama untuk tahun 2011, dan juga penerbangan pertama aku ke Padang setelah gempa bumi pada Oktober 2009.

Kami bertolak dari rumah sekitar jam 6.00 pagi. Dihantar oleh my BFF yang sanggup dan rela bangun lebih awal dari biasa dan terus ke tempat kerjanya selepas itu. Setibanya di LCCT, kami terus ke kaunter untuk check in memandangkan masa sudah semakin suntuk.

Alhamdulillah, pesawat yang membawa kami selamat mendarat di Bandara International Minangkabau seperti yang tertera in our flight details. But unfortunately, we have to wait in queue in very long time for the immigration inspection. We have to scan our 10 fingers and take picture! After taken my luggage we walked leaving the custom inspection to the arrival hall. From that I can see someone is waiting for us with the paper written my name in his hand. Pak Nandra, our driver will drive us from Padang to Bukittinggi on Tuesday and returning to Padang on Thursday.

Setelah hampir satu jam perjalanan, kami singgah untuk bersarapan di sebuah restoran Padang. Panorama dari restoran ini memang indah dan menarik.

Aku capture gambar ini dari ruang makan restoran ini. Sawah padi terbentang indah dan pemandangan dari atas amat menakjubkan.

Breakfast aku yang pertama, soto padang. Berbeza dengan soto yang terdapat di Malaysia. Di dalam supnya terdapat bihun dengan saiznya yang lebih kasar berbanding bihun Malaysia, dan rasanya seperti tomyam. Dihidangkan bersama nasi dan keropok. Benar2 berbeza rasa dan bentuk hidangan selain namanya yang hampir serupa. Yang aku cukup suka adalah pinggan dan mangkuknya!

Ruang makan yang menganjur ke arah belakang. Di bawahnya terbentang sawah padi dan pokok kelapa.

Perjalanan kami diteruskan dan berhenti di tiga toko berlainan untuk membeli belah hasil sulaman. Harga yang ditawarkan berbeza, namun kualitinya tidak jauh beza. Sempatlah juga aku menghabiskan beberapa juta rupiah, sedangkan kami belum pun lagi tiba di Bukittinggi!

Finally, this is our room after check in at almost 2.00 pm local time. Katil di tepi tingkap itulah tempat landing aku selama berada di sini.

Selama tiga hari aku melayan sinetron menerusi kaca TV ini. Rela dalam paksa sebenarnya, disebabkan tiada pilihan untuk saluran lain.

Petangnya selepas bangun dari tidur yang panjang lantaran hujan yang mencurah di bumi Bukittinggi ini, kami ke restoran Padang di Benteng yang terletak di hadapan hotel penginapan kami untuk menghentikan dendangan perut kami. Banyak lauk yang dihidangkan, tapi hanya dua jenis lauk sahaja yang kami makan. Itupun sudah berjumlah Rp59,000.00.

Hotel penginapan kami, Hotel Royal Denai View. Pemandangan hadapan hotel selepas hujan, setelah perut kami penuh terisi. Dan inilah pengakhiran perjalanan kami di hari pertama.

footnote: setibanya di rumah lewat petang semalam, aku menerima berita yang sangat2 tidak best namun sudah kujangkakan keputusannya. Dan hari ini aku menerima durian runtuh! Seronok sungguh walaupun rasa kecewa masih membelenggu.

1 comment:

1. Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...