Monday, October 24, 2016

trip java | gunung prau

Entry ini adalah sambungan dari trip java | dari puncak prau.


Dah settle breakfast, dah tukar baju, kitorang packing barang2 kitorang. Lebih kurang 10.30 pagi kitorang start descending. Masa kitorang start gerak tu, Anton dengan Ifaanji masih kat atas, dorang kemaskan barang2 dan khemah yang kitorang tinggalkan. Laluan cukup senang, insya Allah tak sesat. Tapi dorang laju, tak sempat jauh dorang dah bergabung dengan kitorang balik. 

Since masa naik malam tadi suasana gelap gelita, kecuali bintang di langit dan lampu di bawah sana je yang kelihatan, tak dapatlah kitorang nak tengok cemana trail yang kitorang dah lalui. Bila dah siang ni, jelas semuanya di pandangan. Tangan pun rajinlah nak keluarkan kamera, nak capture apa yang patut.


Malam tadi kat belah sini tak nampak apa, the other side yang kelihatan banyak lampu2. Rupa2nya ada perkampungan yang tersembunyi.


Tak sangka ini yang kitorang redah malam tadi. Laluan ni kat bahagian atas, bawah2 sana cantik lagi laluannya.


Bila sesekali kabus bergerak menghilangkan diri, terserlah keindahan disebaliknya. 


Dah turun ni masing2 senyum je. Malam tadi kemain mintak nyawa aku lah tu.


Kat sini kena jaga2, silap langkah boleh tersadung dengan akar yang berselirat. Entah macam manalah agaknya kitorang redah malam tadi.


Pos III : Cacingan. Jangan bertukar jadi cacing sudahlah.


The moss.


Part kat sesetengah tempat macam ni agak bahaya. Kalau terlajak memang terus jatuh gaunglah jawabnya. Masa ni lutut memang memainkan peranan penting.


Kesian dengan pokok ni. Akarnya dah rosak walaupun bukan sepenuhnya.

Masa awal2 turun tadi, aku duk paling belakang. Tak lama lepas tu aku dah jauh tinggalkan dorang kat belakang. Tapi aku kalau turun memang laju. Cuba kalau masa hiking, asyik mintak nyawa je. Baru selangkah bergerak, dah kecoh nak rehat. Nak terus turun pun risau jugak walaupun trail ke bawah tu memang jelas. So, sambil2 tunggu dorang, sempatlah aku capture sepanjang jalan tu. Agak2 tak nampak bayang dorang, tak dengar suara, aku hold kejap. Dah nampak dorang, aku proceed balik. Banyaklah gambar aku dapat masa turun ni.

  
The trail.


The village.


Tandas terakhir sebelum sampai ke puncak Prau. Malam tadi kitorang sempat berhenti rehat kat sini, sebab gelap tak perasan pulak ada tandas.


The daisy.


Tanaman kentang yang paling banyak diusahakan penduduk di laluan ini.


Start dari ladang tanaman penduduk kampung, dorang dah buatkan pagar di kiri dan kanan laluan. Selain bertindak sebagai pagar antara laluan dan ladang, pagar ni jugak jadi tempat aku berpaut sewaktu mendaki malam tadi.


Pokok ni menimbulkan tanda tanya. Bila tanya dekat dorang, baik Anton mahupun Ifaanji tak tahu pokok apa. Maka bermulalah adengan mengeluarkan berbagai teori antara kitorang. 


Bunga ni cantik!

Tak lama lepas aku tanya dorang pokok yang menimbulkan spekulasi tu, kitorang terserempak dengan 2 orang ibu dan anak lelakinya yang tengah kumpul kentang. Kat situ ada pokok yang kitorang tak tahu nama tu. Aku kan bermulut manis, aku tegurlah ibu tu dan lepas tu terus ke persoalan utama.

"Ibu, ini pokok apa?" Aku tanya sambil tunjuk kat pokok tu.

"Ini kacang babi!" Confident tanpa rasa pape pun ibu tu bagitau kitorang.

"Apa bu? Kacang babi?" Confused seh! Nada suara pun tetiba jadi tinggi, haha.

"Iya. Di sini panggilnya kacang babi," ibu tadi ambik setangkai buah dan kopek kulitnya. Dihulur isi kekacang tu kat aku.

"Ohhh..... ini kacang babi. Kami panggilnya kacang parang."

Dan seterusnya berlakulah sesi soal jawab antara kami dan ibu tersebut. Dari mana, kuliahnya di mana; di mana terus aku terasa diri kembali muda remaja walaupun dah penghujung remaja, kapan pulangnya dan macam2 lah. Sampailah aku mintak diri nak teruskan perjalanan.


Inilah kacang babi menurut ibu pemilik ladang.


Kitorang turun dari belah kiri, dari signboard anak panah. Start dari sini laluan berbatu yang disusun macam ni, tapi takdelah sampai ke bawah.


Dah sampai bawah ni baru nampak pokok carica. Pokoknya tak banyak beza dengan pokok betik, buahnya lebih kurang macam buah koko.




Lepas laluan berbatu yang disusun cantik tadi, kitorang kena turun lagi. Laluan turun ni semuanya dah bertangga, kiri kanan ada kebun lagi.


Dah bawah sikit laluan bertangga ni diapit dengan rumah penduduk pulak. 


Peringatan.


Them.

Masa sampai kat laluan bertangga tadi, Anton dah call Dwi suruh datang ambik. Tak lama lepas dorang sampai bawah, Dwi pun sampai kat tempat dia drop kitorang malam tadi. Tak sabar nak balik ke homestay, padahal kalau jalan kaki pun takde lah jauh mana pun. 

Kami naik dan turun melalui trek Patak Banteng. Jadinya, apa yang aku kongsikan tentang perjalanan kitorang adalah dari view aku sewaktu melalui trek ini. Kalau tak silap, ada lagi 2 laluan lain untuk ke puncak Prau dan salah satu antara 2 laluan tersebut ditutup masa kitorang pegi tu. Aku lupa nama laluan yang 2 lagi tu.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...