Wednesday, May 6, 2015

tbs | 1 - episod belasah dan redah bermula

Hujung April memang masa untuk aku menghilangkan diri, passport harus kena lalu kaunter immigration dan kena stamping. Awal April, macam2 tempat berpotensi disenarai pendek, lepas tu mula ushar tiket flight. Dua minggu sebelum, aku dah shortlisted Hanoi sebagai destinasi pilihan. Tapi bila tiket makin mahal, aku hold dulu. Sehinggalah seminggu lepas tu bila tiket ke Ho Chi Minh murah, aku terus grab. Kali ni aku fly dengan Vietnam Airlines dan return tix untuk sector KUL - SGN aku dapat RM243.90 all in.

Disebabkan semua benda aku buat last minute, terpaksalah aku parking kat ERL Salak Tinggi. Sebelum ni parking tu free, tapi sekarang dah kena bayar. RM3 per entry dan sebab aku parking bermalam, guard tu mintak RM21 untuk 7 hari 6 malam. Parking tu dijaga dari pukul 7 pagi hingga 7 malam, lepas tu security ERL akan meronda sampai pagi.

Flight aku pukul 2 petang dan depart from KLIA on time. Just nice aku dapat seat tepi tingkap, so takde lah aku nak tido. Melayan view sepanjang perjalanan ajelah kejenya. Trip kali ni aku namakan trip belasah sengsorang tbs sebab aku tak study apa, memang belasah je. Takde upfront booking, takde plan.

Approaching South China Sea and leaving Malaysia peninsular behind.

In flight meal. Roti tu keras kejung. Oh ya, flight Vietnam Airlines yang melibatkan sektor Kuala Lumpur menghidangkan makanan Halal. So, makanlah tanpa was-was.

Menghampiri destinasi.

Flight safely landed ahead of ETA. Kitorang diangkut dengan 2 buah bas ke terminal building dari parking bay. Urusan kat kaunter immigration went smooth, tapi backpack aku lambat pulak keluar. Jenuh menunggu. Since dapat 30kg baggage allowance, tak rajinlah aku nak pikul ke hulu ke hilir.

Masa aku keluar dengan backpack tu, customs cuma tinggal satu lane je lagi yang bukak. Punyalah lama aku menunggu backpack memunculkan diri. Aku beli simkad kat airport tu jugak sebab nak pecah duit, aku cuma bawak USD je, VND sebelum ni dah takde balance rupanya.

Dah settle, aku ke tempat bas bernombor 152 untuk ke city center. Bas tu parking belah kanan bila korang keluar dari airport, lebih kurang opposite lah dengan Burger King. Tambang VND 5000. Bas kemudian ke domestic airport sebelah tu je untuk pick up penumpang sebelum ke city center.

Aku turun bila bas berhenti kat bus station dan semua orang turun. Driver bas tu bagus, last stop katanya bila few of us terpinga2. Turun je dari bas, aku terus disapa pemandu xe om. Aku tolak dengan muka ketat, pastu confident je berjalan melintas jalan.

Hotel pertama aku singgah, VND 500k. Aku tanya kat mana nak cari budget hotel, tapi dia kata takde sebab sekarang ni peak season due to long holiday in Vietnam. Aku berjalan sambil melilau, sehinggalah aku tanya sorang mamat ni. Dia suruh aku ke De Tham Street, kat situ backpackers area katanya. Dia bagi direction dan aku berjalan dengan beban kat belakang. Pakcik xe om tu nak kencing aku, dia mintak $2 nak hantarkan aku. Jauh, 40 minit berjalan kaki katanya. Mujur aku tak terpedaya, muka ketat aku memang berkesan kot.

Hotel pertama aku tuju, ada bilik kosong. Dorm dan jugak private room. Bila dia kata dorm mixed, takde female dorm, aku back off dan akhirnya ambik private room. Dia bagi aku $13, aku ambik je sebab dah penat dan malas nak hunting for a room lagi.

Lepas rehat kejap, aku turun merayau. Sebelum tu, sempat aku mintak dorang carikan tiket bas ke Dalat atau Mui Ne pagi esok. Silap besar yang aku tak boleh maafkan diri sendiri, patutnya aku cari sendiri sebab De Tham Street ada banyak company open tour bus. Aku dah boleh cut cost kat situ. Tapi aku akhirnya harus memaafkan diri ini. Kalau tak, baik duk umah diam2.

Aku merayau entah ke mana2. Singgah bertanya ke hostel yang aku jumpa. Mostly catered for mixed dorm. So, aku kena cari hotel. Masuk celah2 lorong, aku jumpa banyak homestay. Harga dalam $12 untuk double room dan most of it ada lift. Better than hotel. Next time kalau aku ke sini lagi, aku dah tahu mana nak carik bilik yang selesa dan murah.

Celah2 lorong tu, aku terjumpa Halal Restaurant. Sebelum ni aku memang jumpa banyak resto Halal area Ben Thanh Market. Nak ke sana dari De Tham St ni adalah dalam 10 minit menapak, tu cara2 aku berjalan sengsorang dalam keadaan lurus tak pandang kiri kanan.

Dinner aku. Potato filled chapati kalau tak silap namanya. Senang citer, lempeng inti potato. Pastu makan dengan sos apa ntah yang hijau tu. Aku habis separuh je, pastu bungkus bawak balik bilik. Yang dalam pinggan ni suku je.

Rengsa aku malam tu. Hon tak henti2 berbunyi walau dah lewat malam. Memang peritlah sebab hotel yang aku stay ni betul2 tepi main road. Akhirnya aku terlena jugak dengan dendangan hon yang bertali arus.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...