Friday, December 27, 2013

ke bangkok akhirnya

Aku sebenarnya dah lama plan nak ke Thailand, fly from KL to Chiang Mai dan turun ke selatan by land. Tapi asyik tertangguh je sebab macam2 hal. Bila Zilla email tanya nak join tak trip ke Bangkok, aku terus say yes bila tengok date. Masa nak booking tiket pulak kecoh je, excited semacam sampaikan tersilap click time departure. Bila dah settle bayar semua baru perasan. 

Lebih kurang 3 minggu sebelum kitorang terbang, Bangkok bergolak lagi. Masing2 tak senang duduk, berharap dan berdoa agar semuanya settle sebelum kami tiba. Since tiket dah beli, aku tetap nak redah walaupun sengsorang kalau dorang tak jadi pergi. Tapi syukurlah bila Bangkok kembali aman dan masing2 kembali bersemangat.

Lepas kerja petang Rabu tu aku ke airport dan flight aku ke Bangkok pukul 6.05 petang. Masa Nik whatsApp kata dah sampai kat airport, aku kat rumah lagi, tengah bersiap. Konon nak packing malamnya, tapi takde maknanya. Sampai pukul 1.00 pagi aku termenung, tak tau nak packing apa. Tapi bila packing last minute sebelum ke airport, tak sampai 10 minit dah siap.

Aku dah web check-in siap2 dari rumah. Tapi punyalah lama queue untuk drop baggage. Counter service slow yang amat! Memang takde ciri2 Malaysian Hospitality langsung. Bukan aku je yang rengsa, passenger lain pun sama rengsanya menunggu giliran.


Sungai yang bengkang bengkok dari udara, yang tak diketahui nama dan lokasinya.


Chicken beriyani yang tak sedap. Sebab lapar habis jugak aku bedal. Pastu sambung layan tengok movie yang outdated.

  
Sunset.


Awan nano time sunset.

Alhamdulillah, flight safely landed at Suvarnabhumi International Airport, Bangkok on time. Since kitorang ada banyak masa lagi sementara tunggu Nani sampai, tak adalah nak cepat2. Semuanya dilakukan dengan slow motion. Once dah settle semua urusan, aku ke information counter to confirm about transportation to Hua Lamphong Railway Station. Nampaknya teksi ajelah harapan kami kalau dah melepasi jam 12 tengah malam.

Kat airport tu jugak aku beli simkad Thai, dah serik aku guna roaming sebabnya bila balik Tanah Malaya bil telefon aku melambung. Kadang tu bil lagi banyak dari tiket flight. Dah settle urusan kitorang ke surau, selesaikan urusan yang tertangguh. 


Surau bahagian wanita. Hujung belah kiri tu luas jugak, lebih dari selesa kalau nak menumpang rehat. Belah kiri sebelum power point tepi tu adalah ruang tempat wuduk. Sebelah kanan partition tu pulak ruangan solat lelaki. 


Ruangan wuduk yang best! Aku suka sangat2.

Kami lepak dan rehat kat surau dan turun ke bawah around 11.00 malam. Nani patutnya sampai sebelum pukul 11.00 kalau flight on time. Lama kami menunggu kat bawah, sebelum tu aku sempat text-ed Nani yang kitorang tunggu kat information counter. Maka berulang alik lah kami antara 2 kaunter kat arrival hall tu kot2 Nani menunggu kat kaunter lain. Menjelang pukul 12 tengah malam, bayang Nani masih tak kelihatan. Walhal status flight kat display board tertulis landed. Bila call sama ada tak dapat atau tak berangkat. Risau jugaklah kami dengan macam2 andaian, haish!


2 comments:

  1. bila la nak merasa pi bangkok ni. hahah

    ReplyDelete
  2. bangkok dekat je, tapi biasanya yang dekat tu lah susah nak pergi...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...