Wednesday, June 14, 2017

trip santai | dari pacitan ke ponorogo

Entry ini sambungan dari trip santai | pantai klayar, pacitan.


Kalau ikut plan asal, dari Pantai Klayar kami akan terus ke Banyu Tibo. Tapi dengan kitorang ni, plan berubah2. Atas saranan akak hotel, kitorang menyinggah ke Pantai Ngiroboyo. Kalau tak datang, kitorang takkan tahu apa yang menarik kat sini. Perjalanan nak sampai ke pantai boleh tahan cabarannya, kitorang kat dalam kereta jangan haraplah boleh duduk dengan selesa.


Menuruni laluan berbukit menghala ke arah pantai, kami disambut dengan kain rentang ni. Dari jauh kelihatan ombak membadai pantai.

Nico parking kat hujung belah kiri gambar kat atas. Bukan kat kawasan parking tu, tapi atas rumput. Kat situ ada kaunter tiket pengusaha bot untuk menyelusuri Sungai Maron. Kitorang tak nak boating, just nak lepak depan pantai je. Since pantai tak berapa nak wow di mata kami, kitorang duduk kat sebuah warung dan pesan makanan. Kami belum breakfast pagi ni.


Barisan boat di tebing muara, belah kanan menuju ke pantai. Air sungai agak keruh, tak cantik.

Lepas breakfast kami bergerak meninggalkann Pantai Ngiroboyo menuju ke arah Pantai Banyu Tibo. Masa first time aku ke sini tahun lepas, kitorang cuma nampak kegelapan. Kali ni dengan orang berbeza dan hari masih siang walaupun cuaca agak mendung. Turun dari kereta cuak jugak tengok ombak ganas membadai. Jom aku bawak korang jalan2.


Jelas kelihatan air terjun ni jatuh terus ke pantai. Masa ni high tide, jadi takde orang berani nak turun ke bawah.


Punyalah ganas ombak ni menerjah, tebing tinggi ni pun tak terkecuali kebasahan.


The other side.


Inilah kolam takungan semulajadi laluan air mata air yang mengalir dan seterusnya berakhir di laut lepas.


Kena cross jambatan kecik ni kalau nak ke sebelah sana. 


Dari kolam takungan tadi, airnya mengalir ke sini dan seterusnya baru jatuh ke pantai.








Seriau jugak masa aku berdiri hujung ni nak ambik last shot air terjun tu. Sesekali bila ombak besar datang, bunyinya macam lori kontena langgar bumper. Kuat dan mengerikan.

Dah puas merenung ombak ganas, kami beransur meninggalkan Pantai Banyu Tibo. Aku set gps ke arah Ponorogo dan lepas ni kami dah tak de nak singgah ke mana2 lagi dah. 


Out of nowhere on our way to Ponorogo aku nampak danau yang luas. Aku mintak Nico berhentikan kereta, aku keluar dan snap sebelum teruskan perjalanan. Nico pun tak tahu nama tempat tu.

Lepas kitorang singgah bersolat kat masjid tepi selekoh, aku off gps bila tengok Nico dah setting kat handphone dia. Bila dah boring, mulalah aku menidurkan diri. Bila tak sampai2 sedangkan kalau ikutkan dah dekat nak sampai, aku jenguk gps Nico. Tak puas hati aku check dekat phone sendiri. Dan wallah! Nico salah setting kat handphone dia. All this while kitorang ikut jalan yang salah!

Kebetulan ada kedai makan tak jauh dari situ, kitorang berhenti dan isi perut. Tanya lokasi dengan pemilik kedai dan ternyata kitorang dah lalu opposite route. Panas je hati aku dengan Nico, tapi tahan sabar ajelah sebab aku pun silap jugak, terlalu percayakan dia dan tak double check. Kali ni aku turut sama set gps kat hand phone aku. Tapi hikmah dari sesat ini, kitorang lalu kawasan tanah tinggi berbukit bukau macam Cameron Highland, tapi lebih sejuk kat luar tu. Aku tak pernah terfikir ada kawasan sesejuk dan secantik ini selain Dieng.

Kali ni kami dah jumpa laluan yang betul, ada jugak tersasar sekali tapi mujur masih belum jauh. Walaupun ada kalanya terpaksa melalui jalan yang menyeksakan, namun bila dihidangkan dengan view indah, terus terlupa kesakitan. Kitorang sampai di Ponorogo sewaktu Maghrib. Lepas dah jumpa anak di pesantren baru kitorang cari penginapan. Mujur ada bilik mampu milik di tengah2 Ponorogo. Tak sangka sebenarnya sebab dari luar ianya shopping mall, reception pun dalam bangunan shopping mall, tapi biliknya di bahagian belakang. 

Kepenatan sebab sesat, kitorang semua refused untuk dinner. Kebetulan hotel sediakan free flow hot tea and coffee, roti dan kuih2, so kitorang makan itu je. Nak keluar pun dah malas. Lepas mandi kami semua tidur, esok nak kena bangun awal pagi.


1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...